Bezig met laden...

Logboek

HeliTech 2016 sloot zijn deuren

HeliTech 2016 sloot zijn deuren

Helitech International 2016 sloot vorige donderdag zijn deuren; een succesvolle editie in Amsterdam voor Europa's enige helikopterbeurs.

Drie intense dagen voor de relatief kleine, maar intense helikopterbeurs. De crisis in de olie- en gasindustrie blijft het optimisme in de helikopterwereld drukken maar de beurs keek ook naar ander oplossingen en inzetbereiken.

Deze editie van HeliTech ging door in samenwerking met de European Helicopter Association (EHA), Thales, de ambassade van Oekraine en DONG Energy. Er waren 180 bedrijven die een stand hadden op de HeliTech. Grotere en kleinere helikopterfabrikanten waren present: Airbus, Leonardo, Bell, Kaman, Enstrom en Marenco. Ook de grote motorenfabrikanten Safran, PT en Honeywell tekenden present.

Marenco Swisshelicopter was voor het eerst aanwezig op de HeliTech en was heel tevreden over zijn deelname aan de beurs; wij bleven wat op onze honger zitten omdat het prototype van de SKYe SH09 niet naar Amsterdam was gevlogen. Ook de Bell 505 JetRanger X was een grote afwezige op de beurs.

Het workshop programma van de Helitech International 2016 was welgevuld met sessies van de Association of Air Ambulances, EASA, Flight Ascend Consultancy, AAR Airlfift Group, Waypoint Leasing, Flying Bulls en het European HEMS & Air Ambulances Committee.

We konden er niet aan ontkomen maar op Dag 1 mochten de consultants van Flight Ascend Consultancy een analyse maken van de problemen in de olie- en gasindustrie en de directe gevolgen voor de helikopterindustrie. Problemen met CHC's Chapter 11 en de Airbus H225 werden daarbij niet uit de weg gegaan. De consultant vertelde erbij dat vandaag 75% van de off-shore helikopterjobs onder de werkelijke kostprijs vliegen. Niet direct door prijsverminderingen maar meestal door volumeverlagingen waardoor de vaste kosten van de operatoren sterker gaan doorwegen.

Search en Rescue kwam aan bod in de presentatie's van Steve Wheaton, Assistant Chief van de West Midlands Ambulance Service NHS Foundation Trust, en van Fabio Martorana van het Papa Giovanni XXIII ziekenhuis.

Op Dag 2 kwam ook de opkomende markt van de UAV (drones) aan bod. Sky-Futures en DroneSAR vertelden dat drones er zijn en zullen blijven; ze keken uit naar een intense samenwerking met de operators van de bemande helikopters. Oisin McGrath, CEO van DroneSAR, keek naar een scenario waar de drones bij branden of een SAR inzet, de helikopterpiloten informatie verschaffen over plaatsen waar de helikopter niet kan komen.

Helitech International is volgend jaar van 3 tot 5 Oktober 2017 te gast in de ExCel in London (UK).

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *