Bezig met laden...

Logboek

Komt de Duitse Volocopter eVTOL in handen van het Chinese Geely?

Komt de Duitse Volocopter eVTOL in handen van het Chinese Geely?

Volocopter, een van de pioniers in de eVTOL wereld (elektrische verticale start & landing) dreigt op korte termijn failliet te gaan of te worden overgenomen door een van zijn aandeelhouders. Dit zegt de voorzitter van de Volocopter adviesraad, Stefan Klocke, een van de eerste investeerders in Volocopter.

Het gaat Volocopter de laatste maanden niet voor de wind. Eerst werd duidelijk dat de EASA typecertificatie van de Volocopter voor de Olympische Spelen in Parijs niet meer haalbaar is. Bronnen spreken dat dit ten vroegste begin 2025 kan gebeuren als Volocopter en EASA alles tijdig kunnen afwerken. Dit impliceert dat het grote PR-event voor Volocopter, de taxivluchten in Parijs gedurende de Olympische Spelen, niet kunnen doorgaan zoals ze gepland waren.

Nu is ook duidelijk geworden dat Volocopter wegens gebrek aan cash op het randje van de afgrond bengelt. Om dit te voorkomen had het Duitse bedrijf meer dan €100 miljoen steun of garantie gezocht bij de Duitse deelstaat Baden-Württenberg (waar de zetel van Volocopter in Brucksal gevestigd is) maar deze regering gaf niet thuis.

In de afgelopen twee weken stelde Volocopter dan voor om zijn bedrijf over te brengen naar München en vroeg het de Beierse deelstaat om garant te staan voor een lening van €100 miljoen. Maar de minister van Economische Zaken van Beieren, Hubert Aiwanger, ziet geen heil om een dergelijk risicovolle investering te doen en heeft het verzoek afgewezen. De Beierse christendemocraten van het CDU en coalitiepartner in de deelstaatregering, daarentegen willen deze ondersteuning wel degelijk geven waardoor Volocopter intussen een Beierse staatzaak is geworden waarbij ieder zijn mening heeft.

Volocopter's adviesraad voorzitter, Stefan Klocke, ziet dat de tijd de onderneming naar de afgrond brengt en trekt aan de alarmbel. Hij ziet een faling dichterbij komen en vreest dat het Chinese autoconcern Geely, dat reeds een aandeelhouder is van Volocopter, de financiële moeilijkheden van het bedrijf zal aangrijpen om de volledige controle over te nemen. De Geely Groep is ook eigenaar van onder andere automerken Volvo en Lotus.

Geely, een groot Chinees autoconcern is wel niet de enige aandeelhouder van Volocopter. Ook Neom, DB Schenker, Intel Capital, Allianz, Microsoft, B2 Venture en een paar kleinere investeerders zijn deels eigenaar van Volocopter. Vraag is wel wie bereid is om een grote kapitaalsronde te ondersteunen nu het vooruitzicht van een snelle typecertificatie van de Volocopter verder weg is.

En net dit is het probleem van zowat alle eVTOL start-ups die met veel risicokapitaal aan de slag zijn gegaan met de initiële bedoeling om in de periode 2023-2024 een typecertificatie te behalen en te kunnen starten met de commercialisatie van hun eVTOL.

Maar met uitzondering van het Chinese EHang is echter nog niemand erin geslaagd om een typecertificatie voor een passagiers eVTOL te bekomen. Hierdoor moeten die bedrijven veel langer dan voorzien cash  'opbranden' en geraken ze in moeilijkheden als hun investeerders hun niet snel bijspringen.   

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *