Bezig met laden...

Logboek

Mast bumping: oorzaak van veel crashes

Mast bumping: oorzaak van veel crashes

Mast bumping is een zeer gevaarlijk fenomeen bij tweebladige helikopters waarbij in abnormale omstandigheden de rotornaaf in contact komt met de rotormast.  Alle Robinson helikopters en een aantal Bell helikopters hebben rotorsystemen met twee rotorbladen.

De rotornaaf die contact maakt met de mast vereist overmatig klapperen. Zelfs onder omstandigheden met hoge snelheid, een maximale belading en op grote hoogte, ligt de mate van klapperen van de rotorbladen ruim binnen de maximaal toegestane waarden en is het risico van maststoten nul onder alle normale vliegomstandigheden wanneer de juiste stuurtechnieken worden gehandhaafd. Maar onjuiste vliegtechnieken die overmatig klapperen veroorzaken, kunnen leiden tot een ramp.

De slagamplitude van de rotorbladen worden vergroot door:

  • Snel vliegen in zware weer met veel wind
  • Abrupte cyclische input naar aanleiding van motorpanne, staartrotorprobleem, windstoot o.i.d.  
  • Zijwaartse vlucht op of nabij de maximaal toegestane snelheid van de helikopter
  • Vlucht onder lage of negatieve 'g'-omstandigheden

De negatieve 'g'-situatie is de gevaarlijkste en meest voorkomende oorzaak voor 'mast bumping'. Omdat het moeilijk is om uit dergelijke omstandigheden te geraken moet de piloot te allen tijde vermijden om in een 'low g' situatie te geraken.

Experten die dergelijke fatale crashes hebben onderzocht stellen: "Piloten moeten voorkomen dat ze tegen de wind in vliegen van heuvels, richels of andere potentiële bronnen van turbulentie, vooral tijdens veranderende of onvoorspelbare weersomstandigheden, en moeten langzame en kleine controle-inputs gebruiken wanneer ze in turbulentie vliegen en hun snelheid verminderen."

In onderstaande video van het Amerikaans leger leer je meer over het fenomeen 'mast bumping' en vooral hoe je het moet voorkomen. Deze intussen oude video werd gemaakt naar aanleiding van een groot aantal fatale 'mast bumpings' met UH-1 Huey helikopters in de Vietnamoorlog, maar is nog steeds actueel voor tweebladige helikopters.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *