Het Amerikaanse helikopterbedrijf Kaman Corporation, gekend van de K-Max helikopter, verlaat de New Yorkse beurs en wordt overgenomen door 'private equity' groep Arcline Investment Management voor $1,8 miljard
Vorig jaar begon CEO Ian Walch aan een strategische herpositionering van de Kaman productportfolio waarbij de productie van de Kaman helikopters, de K-MAX en K-MAX Titan, reeds in 2023 werd stopgezet.
In de afgelopen 30 jaar had Kaman 60 K-MAX®-helikopters geproduceerd voor industrieën zoals brandbestrijding, bouw, noodhulp maar ook voor militaire toepassingen.
Het bedrijf stelde echter vast dat gezien de lage vraag en de variatie in jaarlijkse leveringen, in combinatie met de lage winstgevendheid en de grote behoefte aan werkkapitaal, K-MAX® in de toekomst niet de meest aantrekkelijke groeimogelijkheid biedt voor Kaman en zijn aandeelhouders.
Kaman zal wel onderhoudswerkzaamheden verrichten op de K-MAX en de SH-2G Super Seasprite helikopters. Deze afdeling is wel verlieslatent.
Het bedrijf heeft in 2021 de nieuwe Kaman KARGO UAV (zie foto) op de markt gebracht en blijft deze na de stopzetting van de K-MAX verder ontwikkelen en commercialiseren. Naast deze UAV is Kaman ook gespecialiseerd in allerlei (precisie)onderdelen voor de luchtvaart.
Nu het bedrijf in private handen is zal de herpositionering van het productpallet naar nieuwe groei technologieën makkelijker verlopen en bij succes zullen we het bedrijf binnen enkele jaren terug op de beurs zien verschijnen. Maar nieuwe Kaman helikopters zullen we niet meer zien...
Foto's © Kaman Aerospace