Bezig met laden...

Logboek

Skyryse maakt de cockpit van de R66 heel simpel

Skyryse maakt de cockpit van de R66 heel simpel

SkyRyse stelt voor: de Skyryse One, 's werelds eerste productiehelikopter - op basis van de Robinson R66 - die wordt bediend met een enkele stuurknuppel en twee aanraakschermen. De revolutionaire besturing wordt aangedreven door SkyOS™, hun eigen besturingssysteem dat vereenvoudigde besturing en een toestelonafhankelijk, drievoudig redundant fly-by-wire-systeem biedt. Het is niet langer alleen maar een helikopter – het is nu het meest geïntegreerde, geavanceerde en vereenvoudigde helikopter ter wereld.

Door de tientallen jaren oude mechanische bedieningselementen te vervangen en honderden potentiële punten van helikopterfalen te verwijderen, kon Skyryse het cockpitontwerp volledig heroverwegen vanaf een schone lei om iets geheel nieuws te bouwen. "De Skyryse One ziet er aan de buitenkant misschien bekend uit, maar daar houden de overeenkomsten met elk andere helikopter op. Sinds de uitvinding van verticale vluchten hebben piloten met vier besturingselementen tegelijk gegoocheld, waarbij ze beide handen en beide voeten gebruikten om het in de lucht te houden", aldus Dr. Mark Groden , oprichter en CEO van Skyryse. "Tot vandaag!!!"

Het sterk geautomatiseerde SkyOS-systeem brengt een nieuw niveau van eenvoud en veiligheid in de luchtvaart. Hieronder enkele van de vele unieke functies van de Skyryse One:

  • Fly-By-Wire-vluchtsysteem:  Dit is geen automatische piloot, het is een echt volledig vierassig vluchtcontrolesysteem dat wordt gevlogen met het SkyOS-besturingssysteem en fly-by-wire.
  • Dynamische Envelope Protection:  Door voortdurend input van piloten, omgevingsomstandigheden, toestelstatus en vluchtparameters te combineren, vliegt u eenvoudig binnen een veilige omgeving. Het interactieve en drievoudig redundante vluchtcontrolesysteem biedt een niveau van luchtvaartveiligheid dat doorgaans alleen in straaljagers en grote commerciële vliegtuigen wordt aangetroffen.
  • Volledig geautomatiseerde autorotatie:  Skyryse SkyOS herkent snel een vermogensstoring en gaat automatisch over op autorotatie, waarbij het glijden, flare en neerzetten wordt geautomatiseerd, waarbij de piloot de controle heeft.
  • Automatisch oppakken en neerzetten:  De Skyryse One kan automatisch worden opgepakt en neergezet op bevel van een piloot met slechts één simpele veeg over het scherm.
  • Hover Assist:  Traditionele helikopters vereisen in hover een complexe synchronisatie van alle vier de bedieningselementen. Skyryse SkyOS vereenvoudigt dat allemaal door piloten te assisteren door de hover op hun bevel te houden (zonder handen of voeten!).
  • Inherente stabiliteit:  Omdat Skyryse One continu wordt gestabiliseerd door SkyOS, kun je de besturing op elk moment loslaten en blijft de helikopter binnen een veilig vluchtbereik.
  • Swipe-to-Start: Traditionele helikopters worden ook gestart via een langdurige, uit meerdere stappen bestaande opstartprocedure. De Skyryse One automatiseert dat allemaal, waardoor een piloot de motor kan starten door naar rechts over het scherm te vegen.
  • IFR-geschikt: De Skyryse One zal volledig gecertificeerd zijn voor Instrument Flight Rules, tegen de helft van de kosten van een IFR-gecertificeerde helikopter.  

Skyryse heeft de complexe mechanische bedieningselementen verwijderd en vervangen door een enkele vierassige bedieningsstick die doet denken aan die van een F-35, dankzij een volledig geïntegreerd fly-by-wire-systeem en vluchtbesturingssoftware. De enkele bedieningsstick wordt gecombineerd met twee intuïtieve aanraakschermen. De Skyryse One-cockpit geeft de piloot de volledige controle, terwijl hij wordt bevrijd van alledaagse, foutgevoelige klusjes.

De Skyryse One is nu te koop via de Skyryse-website mits een aanbetaling van $2.500 voor de introductieprijs van $1,8 miljoen. Ga alvast een kijkje nemen op de website en maak je eigen idee op over de toekomst van de Robinson R-66 helikopter zonder onze traditionele besturingselementen.  

Foto's © Skyryse

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *