Bezig met laden...

Logboek

NSIA geeft update over de fatale crash met Sikorsky S92A

NSIA geeft update over de fatale crash met Sikorsky S92A

Op woensdagavond 28 februari 2024 stortte een Sikorsky S-92A helikopter, LN-OIJ, bestuurd door Bristow Noorwegen AS neer tijdens SAR-training in nachtelijke omstandigheden na vertrek uit Flesland (ENBR). Zie onze eerder berichtgeving over deze crash.

Alle zes inzittenden werden door twee reddingshelikopters uit zee gehaald en naar het Haukeland Universitair Ziekenhuis Bergen vervoerd. Eén persoon raakte ernstig gewond en één persoon raakte dodelijk gewond.

De NSIA (Norwegian Safety Investigation Authority) voert een onderzoek naar de oorzaak van de crash en heeft op 13 mei 2024 een nieuwe update gegeven. Dit is de letterlijke tekst. 

'...De bemanning stond op het punt de helikopter te positioneren om het trainingsbaken (zie foto 2) op te halen toen het ongeval plaatsvond. Het was donker met weinig externe visuele referenties. De wind was zuidelijk met ongeveer 35 knopen. De vlucht werd uitgevoerd volgens Visual Flight Regulations (VFR) zonder gebruik van Nachtkijkers (NVG).

De piloten hadden de modus Mark on Top (MOT) van het Automatic Flight Control System (AFCS) geactiveerd. Deze modus is alleen geïnstalleerd in SAR-helikopters. Analyse van gegevens van de Flight Data Recorder (FDR), HUMS-informatie en gegevens van de Flight Control Computer (FCC) geeft aan dat de pitch-houding abnormaal begon toe te nemen toen de helikopter zich in de buurt van het trainingsbaken bevond (150 ft radiohoogtemeter en snelheid afnemende tot bijna 10 kt). De neus van de helikopter begon gedurende enkele seconden te stijgen van de verwachte neus-omhoog-houding van 10°–12° naar een neus-omhoog-houding van 30°.

Toen de piloten zich bewust werden van de situatie, probeerden ze de ongebruikelijke houding te corrigeren, maar de helikopter raakte het water en zonk tot een diepte van 220 meter. De NSIA werkt aan het achterhalen van de oorzaak van de pitch-up-manoeuvre.

De helikopter was uitgerust met drijvers. Deze waren bewapend maar werden niet automatisch ingezet tijdens de ongecontroleerde inslag op zee. Het drijfsysteem van het helikoptertype is ontworpen om te functioneren bij een gecontroleerde noodlanding op het water.

Toen de hoofdrotorbladen de zee raakten, stopte de stroomvoorziening die nodig was voor de automatische ontplooiing en verhinderde zo de mogelijkheid van een automatische ontplooiing van de drijfelementen. Het onderzoek omvat onder meer de functionaliteit en het systeemontwerp van de drijvers. Er zijn nieuwe internationale voorschriften gepubliceerd die onder meer de noodflotatie-elementen voor helikopters beschrijven. Het helikoptertype S-92 zal aanpassingen moeten ondergaan om aan deze nieuwe regelgeving te voldoen. De implementatiedatum is vastgesteld op augustus 2025....'

Tot zover de meest belangrijke en nieuwe passages uit het interim ongevalsrapport van de NSIA. De NSIA heeft geen eenduidige bevindingen gedaan waarvan wordt aangenomen dat ze de directe vliegveiligheid van de Sikorsky S-92 in het gedrang brengen. 

We blijven dit verder opvolgen.

Foto's © Bristow Norway - NSIA

Video:
Video afspelen...

2 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *