Bezig met laden...

Ongeval - PH-NGP

Details

PH-NGP Call Sign: PH-NGP
Fabrikant: Hiller
Model: UH-12B

Datum: woensdag 26 september 1956
Tijd (UTC): 00:00u
Locatie: Schipluiden
Vluchtfase: Vlucht
Oorzaak:

  • Menselijk
  • Technisch

Slachtoffers

Bemanning (Ongedeerd): 1
Piloot: E.J.W. Schüller. 

Omschrijving

Na een ontmoeting met militaire straaljagers ter hoogte van Maassluis op 150 meter hoogte zette de bestuurder veiligheidshalve de vlucht voort op 60 meter hoogte. 
Ter hoogte van Schipluiden hoorde hij opeens een schril sissend geluid dat uit de motor leek te komen. Hij keek om, of hij misschien rook of anderszins tekenen van de storing zag, maar hij zag niets. Toen hij weer voor zich keek was de hoogte inmiddels nog slechts 30 meter en het toerental verminderd tot 290 omwentelingen per minuut. Hij probeerde nog met gas geven het toerental te verhogen maar dat lukte ook niet.

Al deze handelingen werden later verwijtbaar geacht, de enige juiste reactie onder de gegeven omstandigheden was volgens de Raad voor de Luchtvaart een direct ingezette autorotatie-landing. Nu had hij nog maar een hoogte van 25 meter en dus slechts ongeveer vier seconden om die voor te bereiden. Bovendien moest hij die ook nog geforceerd uitvoeren teneinde niet in een voor hem opdoemende sloot terecht te komen. 
Hij wilde door sterk afvangen het toestel aan de grond zetten, hierbij raakte de staartboom de grond en boog omhoog waardoor de staartrotor de hoofdrotor raakte. 

In de daaropvolgende zeer harde klap waarmee de schaatsen aan de grond kwamen, zwiepten de rotorbladen zover door dat de staartboom eraf geslagen werd. De motorophanging werd ontzet. In de uitloop kwam het toestel toch ook nog in de sloot terecht en vlogen enige benzineblikken door hun traagheid door de onderste cockpitruit. 

De bestuurder bleef ongedeerd. 
Bestuurder: E.J.W. Schüller. 

Conclusie

De oorzaak is een technische fout waarop niet adequaat is gereageerd door de piloot.

Toestel is zwaar beschadigd.

Met dank aan Herman Dekker voor de foto's en de informatie.

Links

- Ongevalsrapport

Foto's (2)
PH-NGP
PH-NGP
Ongeval locatie