Bezig met laden...

Ongeval - OO-JCS

Details

OO-JCS - Louis Janssens overleden bij crash in Cerfontaine Call Sign: OO-JCS
Registratie: OO-JCS
Bouwjaar: 1997
Serialnr: S1749
Operator: Ramimmo, Seloignes
Fabrikant: Schweizer
Model: 269C

Datum: vrijdag 13 juni 2014
Tijd (UTC): 15:00u
Locatie: Luchthaven Cerfontaine (EBCF)
Vluchtfase: Landen
Oorzaak:

  • Menselijk

Slachtoffers

Bemanning (Gedood): 1
Instructeur Louis-Philippe Janssens (69)
Bemanning (Gekwetst): 1

Omschrijving

Het ongeval is gebeurd bij een profcheck op het vliegveld van Cerfontaine; Louis Janssens nam de profcheck af.

Bij het ongeval kwam examinator en instructeur Louis Janssens om het leven.

De piloot overleefde het ongeval en lag een tijdje in het CHU van Charleroi. Bij een eerste ondervraging door het parket zou hij verklaard hebben dat er misschien een mechanisch defect aan de oorzaak lag van het ongeval.

De helikopter was een Schweizer type 196C met call sign OO-JCS.

Conclusie

Het Belgische AAIB (Air Accident Investigation Unit) heeft het finaal rapport vrijgegeven over dit ongeval.

  • De vermoedelijke oorzaak van het ongeval is een fout motormanagement door de piloot in de landingsfase. Deze pilootfout werd te laat door de examinator opgemerkt waardoor deze niet genoeg tijd kreeg om adequaat te corrigeren.

Er zijn ook een aantal factoren die rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen bijgedragen hebben aan het ongeval:

  • Weinig recente vliegervaring van de piloot; op een korte oefening daags voor de crash had de piloot ook al problemen met het motormanagement
  • Zeer weinig recente ervaring van de examinator op het type toestel
  • De ANC (Active Noise Cancelling) headset samen met een verzwakte oorfunctie van de examinator kan aan de oorzaak liggen van het trager opmerken van het foute motormanagement door de piloot.  
  • Een van de acht ontstekingskaarsen was defect, wat kan bijgedragen hebben tot de motorproblemen bij de landing.

Andere punten die bij het onderzoek aan het licht zijn gekomen:

  • Onduidelijkheid wie de helikopter flight manual up-to-date moet houden.
  • De tail rotor kabel vertoonde gevaarlijke en niet-opspoorbare slijtage.
  • Bij gebruik van een ANC headset moeten we rekening houden dat bepaalde geluiden vervormd of weggefilterd kunnen worden.
Links

- Helispot verslag vrijdag 13/06/2014

- Helispot verslag begrafenis

- Ongevalsrapport

- Aviation Safety Network

Foto's (12)
OO-JCS - Louis Janssens overleden bij crash in Cerfontaine
OO-JCS - Louis Janssens overleden bij crash in Cerfontaine
OO-JCS - Louis Janssens overleden bij crash in Cerfontaine
OO-JCS - Louis Janssens overleden bij crash in Cerfontaine
OO-JCS - Louis Janssens overleden bij crash in Cerfontaine
OO-JCS - Louis Janssens overleden bij crash in Cerfontaine
OO-JCS - Louis Janssens overleden bij crash in Cerfontaine
OO-JCS - Louis Janssens overleden bij crash in Cerfontaine
OO-JCS - Louis Janssens overleden bij crash in Cerfontaine
OO-JCS - Louis Janssens overleden bij crash in Cerfontaine
OO-JCS - Louis Janssens overleden bij crash in Cerfontaine
OO-JCS - Louis Janssens overleden bij crash in Cerfontaine
Ongeval locatie