Bezig met laden...

Ongeval - OO-PCB

Details

OO-PCB - 1 Call Sign: OO-PCB
Fabrikant: Airbus Helicopters
Model: Alouette III - SA316B

Datum: dinsdag 29 april 1975
Tijd (UTC): 11:25u
Locatie: Op 100 meter van het Fort van Walem (Mechelen)
Vluchtfase: Vlucht
Oorzaak:

  • Onbekend

Slachtoffers

Bemanning (Ongedeerd): 1
Derden (Gedood): 5
5 inzittenden van het reddingsnet dat onder de helikopter hing

Omschrijving

Op 29 April 1975 was de Civiele Bescherming - vanop haar kazerne te Walem (Mechelen) - bezig met een oefening om personen te evacueren door middel van een reddingsnet bevestigd onderaan een helikopter.

Er werd eerst een test uitgevoerd met twee vaten met een gewicht van elk 200 kg; de test verliep perfect volgens plan. De vaten in het net werden op drie verschillende manieren losgelaten: mechanisch door de piloot, electrisch door de piloot en mechanisch vanop de grond.

Dan werden een test uitgevoerd met 2 mensen in het net, dan met drie en dan met 4. Alles verliep feilloos.

De uiteindelijke test met 5 personen in het reddingsnet kende een fatale afloop. Tijdens de kruisvlucht is de haak aan de helikopter opgegaan en is het net met de vijf personen erin neergestort; de vijf medewerkers van de Civiele Bescherming waren op slag dood. Een van de overledenen was een speler van Racing Mechelen, Jean Joosen.

De piloot noch de helikopter hadden enige letsel of schade.   

Conclusie

Ondanks een zeer uitgebreid naar de oorzaak van het openen van de cargo-haak kon niet worden vastgesteld of het hier hing om een menselijke fout (van de piloot of de inzittenden) of een technische fout. Alle testen op de mechanische en electrische onderdelen verliepen fielloos.

De oorzaak werd officieel als onbekend in het rapport vermeld.

Links

- Ongevalsrapport AAIB

Foto's (10)
OO-PCB - 1
OO-PCB - 1
OO-PCB - 1
OO-PCB - 1
OO-PCB - 1
OO-PCB - 1
OO-PCB - 1
OO-PCB - 1
OO-PCB - 1
OO-PCB - 1
Ongeval locatie