- Geschiedenis van het toestel:
- 1990-06-12: ingeschreven in het Brits register als G-BSLF voor Trainslide Ltd, London
- 1991-02-25: uitgeschreven uit het Brits register als G-BSLF voor Trainslide Ltd, London - export naar België
- 1991-03-07: ingeschreven in het Belgisch register als OO-COK
- 1991: foto als OO-COK op Grimbergen
- credit en © Raymond Cuypers - met onze dank voor de medewerking
- 1991-04-28: crash te Waver door motor- en technische problemen
- toestel werd ernstig beschadigd en was niet meer luchtwaardig
- 1991-07: toestel werd over de weg naar de UK getransporteerd voor de herstelling maar kwam niet meer terug naar België
- 1992-03-04: uitgeschreven uit het Belgische register als OO-COK
- 1992-03-05: ingeschreven in het Brits register als G-BSLF voor Arian Helicopters, Glasgow, UK
- 1995-08-05: crash op Cumbernauld Airport, North Lanarkshire, UK
- In zijn eerste trainingvlucht maakte de leerling-piloot een abrupte beweging met de cyclic die door de instructeur niet meer kon worden gecorrigeerd. Toestel totaal vernield.
- Ongevalsrapport van de UK AAIB - klik hier
- 1995-11-14: uitgeschreven uit het Brits register als G-BSLF voor Arian Helicopters, Glasgow, UK
- ambtshalve uitgeschreven door de Britse CAA
Helikopter: OO-COK - Robinson Helicopter Company - R22 Beta
Helikopter
Land: Belgie
Call Sign: OO-COK
Registratie: OO-COK
Bouwjaar: 1990
Serialnr: 1425
Operator: Publi-Air (B)
Doorgehaald
Gecrasht
Info:
Model
Fabrikant: Robinson Helicopter Company
Model: R22 Beta
ICAO-Type: R22
IT: H1P
Motor: 1 x Lycoming O-320-B2C piston engine
Zitplaatsen: 1+1pax
Gewicht (leeg | kg): 389
Gewicht (max | kg): 635
Maximumsnelheid (km/u): 189
Vluchtsnelheid (km/u): 177
Lengte (m): 9.02
Hoogte (m): 2.67
Rotor diameter (m): 7.67
Voor alle info/helikopters van dit model, klik hier!