- 1983: kwam in dienst van de Franse ALAT (Aviation Légère de l'Armée de Terre) bij het RHC (Regiment D'Helicopteres de Combat) waar het vloog als 4038 - GJR
- 2009: uit dienst van de ALAT
- Vloog in Frankrijk als F-MBWJ en F-MGJR
- 2012-06-19: laatste vlucht
- 2022-06: reservatie in het Belgisch Luchtvaartregister voor een ex-Franse leger Gazelle,
- 2022-10: toestel wordt binnenkort geleverd en krijgt dan eerst bij Xavier de Tracy een grondig nazicht en de nodige testvluchten
- 2023-01-20: ingeschreven in het Belgisch luchtvaartregister voor Reliv, Kortrijk
- Foto bij aankomst op EBZM © X. De Tracy - met onze dank
- 2023-01-29: grondtest van de turbine voor het eerst na 10 jaar stilstand - no problem!! (zie onderstaande video)
- 2023-04-20: toestel is luchtwaardig gekeurd door DGLV en mag vliegen
- Foto's op EBZM voor vertrek met beelden van het interieur © Tuur Vanden Abeele en © Frank D'hont
- Toestel heeft intussen al drie vluchtjes gemaakt
- 2023-07-22: toestel op bezoek op EHMZ (Midden-Zeeland)
- Foto © Wytze Adriaanse - met onze dank
- 2024-07-31: foto 1 © Tom Buysse - met onze dank
Helikopter: OO-VDA - Airbus Helicopters - Gazelle - SA342M
Helikopter
Land:
Belgie
Call Sign: OO-VDA
Registratie: OO-VDA
Bouwjaar: 1983
Serialnr: 4038
Operator: Tuur Vanden Abeele (Reliv, Kortrijk)
Laatste vlucht (UTC): 10/03/2025 16:03:47
Info:
OO-VDA (7)
Video:

Model
Fabrikant: Airbus Helicopters
Model: Gazelle - SA342M
ICAO-Type: GAZL
IT: H1T
Motor: 1 x Turbomeca Astazou XIV-M (872 pk)
Zitplaatsen: 2crew 3pax
Gewicht (leeg | kg): 1.009
Gewicht (max | kg): 1.900
Maximumsnelheid (km/u): 312
Vluchtsnelheid (km/u): 244
Lengte (m): 11,91
Hoogte (m): 3,19
Rotor diameter (m): 10,48
Voor alle info/helikopters van dit model, klik hier!
Vluchtgegevens
Datum | Eerst gezien (UTC) | Laatst gezien (UTC) | Eerste hoogte | Laatste hoogte | Eerste Squawk | Laatste Squawk |
---|---|---|---|---|---|---|
10/03/2025 | 15:32:37 | 16:03:47 | 1725 ft | 2000 | 2000 | |
9/03/2025 | 14:25:57 | 15:01:11 | 1050 ft | 7000 | 2000 | |
8/03/2025 | 13:04:56 | 16:49:12 | 1425 ft | 1150 ft | 2000 | 2000 |
2/03/2025 | 13:02:27 | 13:08:51 | 525 ft | 7000 | 7000 | |
28/02/2025 | 14:28:14 | 14:47:18 | 1550 ft | 7000 | 2000 | |
22/02/2025 | 13:58:23 | 17:02:34 | 1250 ft | 2000 | 2000 | |
15/02/2025 | 13:58:40 | 14:12:19 | 1000 ft | 7000 | 2000 | |
9/02/2025 | 13:36:05 | 16:21:48 | 775 ft | 2000 | 2000 | |
26/01/2025 | 11:59:27 | 12:10:36 | 1125 ft | 5101 | 5101 | |
17/11/2024 | 13:38:39 | 13:53:16 | 1125 ft | 7000 | 7000 |