Het transport van en naar olieplatformen in de Noordzee is sedert jaar en dag een hoofdbezigheid van helikopteroperatoren zoals Bond, CHC en Bristow. Met hun Sikorsky S-92 of Airbus EC-332 helikopters verzorgen ze vanuit Den Helder, de Noorse havens of de Shetlands reguliere lijnvluchten om de bemanningen van de olieplatformen snel ter plaatse te brengen.
De afgelopen jaren is er echter heel wat kritiek gekomen op deze lijnvluchten nadat bij een aantal zware incidenten mensenlevens te betreuren vielen. De vakbonden en de publieke opinie's in de betrokken landen wilden een grondig onderzoek naar de veiligheidsvoorschriften voor dergelijke vluchten en gingen zwaar in de aanval tegen Airbus met zijn EC-332.
De Britse en Noorse luchtvaartautoriteiten begonnen aan een diepgaand onderzoek naar zowel de toestellen als de manier waarop de operatoren met de veiligheid omspringen. Airbus deed grote aanpassingen aan de gearbox van de EC-332 en de Britse CAA kwam al met een aantal aanbevelingen voor de operatoren.
Maar oliemaatschappij Perenco UK, Ltd bleef ook niet bij de pakken zitten. Om haar medewerkers op de boorplaformen beter te beschermen start ze nu een test waarbij het transport van en naar twee boorplaformen per boot zal geschieden.
De DP Gezina wordt hiervoor ingezet een naast de verbeterde veiligheid wordt ook gekeken naar het effect op het milieu. De boot biedt aan 40 medewerkers een comfortabele overtocht met TV, WIFI en spelconsoles om de iest langere tijd te overbruggen.
Hoe de transfer tussen boot en platform verloopt en tot welke windsterktes een dergelijke transfer kan gebeuren zijn het voorwerp ven testen welke gedurende deze maand gebeuren. Perenco is alvast hoopvol dat de boot een volwaardig alternatief kan zijn voor de helikopter.