De Zweedse strijdkrachten hebben het einde van het NH90-retrofitprogramma gevierd op de locatie van Airbus Helicopters in Marignane, Frankrijk.
Dit markeert het einde van het upgradeprogramma om vier NH90-helikopters om te bouwen van de troepentransportversie naar de configuratie die is aangepast voor anti-onderzeeboot oorlogsvoering.
De Zweedse strijdkrachten kunnen nu negen NH90's (HPK14 E) inzetten voor troepentransport en zoek- en reddingsmissies en negen NH90's (HPK14 F) in de anti-onderzeeboot versie met een sonar die speciaal is aangepast aan de ondiepe wateren van de Oostzee / Baltische Zee.
"We zijn er trots op dat we de laatste omgebouwde NH90 begin 2025 aan de Zweedse strijdkrachten kunnen leveren, aangezien het een essentiële asset is voor de verdediging van het land", aldus Axel Aloccio, president van NHIndustries.
"We zijn er ook trots op dat onze gezamenlijke inspanningen om de beschikbaarheid van de helikopter te verbeteren ook de verwachte resultaten opleveren, waardoor Zweden volledig kan profiteren van de superieure mogelijkheden van de NH90. Sterker nog, het aantal vlieguren is met 60% gestegen ten opzichte van 2022 dankzij de levering van de omgebouwde helikopters, de toegenomen levering van reserveonderdelen en de uitbesteding van onderhoudsactiviteiten aan een industriële partner. De Zweedse NH90-vloot kan nu alle vlieguren uitvoeren die momenteel door de Zweedse strijdkrachten worden gevraagd", aldus nog Aloccio.
Wat voorafging
De NH90-vloot is sinds jaren een punt van discussie in Zweden. Toen Australië in 2022 besloot om zijn vloot NH90 uit dienst te nemen en ook Noorwegen hetzelfde besliste, gingen er ook in Zweden stemmen op om de NH90-vloot snel te vervangen. De beperkte operationele beschikbaarheid van de NH90 en de hoge kostprijs per vlieguur, waren een doorn in het oog van de legerleiding in vele van de landen die een NH90-vloot in dienst hadden.
De Zweedse generaal Micael Byden besloot in zijn 2022-plan om de NH90-vloot tegen 2030 uit te faseren en 12 Black Hawk helikopters ter vervanging aan te kopen. In juli 2024 werden de 12 Black Hawks dan ook daadwerkelijk aangekocht.
Met de upgrade van een deel van de NH90-vloot en de verbeterde beschikbaarheid stellen militaire experten dat met de verhoogde militaire dreiging na het Zweedse lidmaatschap van de NATO het noodzakelijk is om zowel de nieuwe Black Hawk helikopters in dienst te nemen als de NH90 langer in dienst te houden. In de komende drie jaar zullen de NH90 helikopters moeten bewijzen of ze het hernieuwde vertrouwen waard zijn.