Na de bekendmaking van de prijsstrategie van de nieuwe Hill HX50 helikopter op 16 december 2020 waren een aantal geïnteresseerde kopers nieuwsgierig geworden naar de onderhoudsstrategie van fabrikant Hill Helicopters.
Het is niet abnormaal in het luchtvaartwereldje om na de aankoop van een helikopter geconfronteerd te worden met torenhoge onderhoudskosten en na de garantie met allerlei verplichte aanpassingen om het toestel luchtwaardig te houden. Dus wilden we te weten komen hoe Hill Helicopters zou omgaan met garantie, onderhoud, time-limits, onderdelen, overhaul kosten enzovoort.
Het was Dr Jason Hill, eigenaar en CEO van Hill Helicopters, die het kostenplaatje na de verkoop van de HX50 uit de doeken deed. We bleven eens te meer met verstomming achter. Hier een overzicht van het interview met Jason Hill; je kunt het volledige interview hieronder herbekijken.
- Garantie:
- de private versie, de Hill Helicopters HX50, krijgt een fabriekgarantie mee van 5 jaar of 5.000 vlieguren.
- omdat private piloten / eigenaars slechts 50 à 100 vlieguren per jaar maken zal het in de praktijk zo zijn dat de 5.000 vlieguren nooit of te nimmer zullen worden bereikt
- Onderhoudskosten:
- in de eerste 5 jaar zijn er dus alleen de jaarlijkse / na 100 vlieguren onderhoudkosten die zeer beperkt zijn omdat er geen onderdelen moeten worden vervangen - dus geen onvoorziene onderhoudskosten
- Overhaul:
- na 5.000 vlieguren (dus niet na een aantal jaren) moet er een overhaul van het toestel gebeuren waarvan de kostprijs wordt ingeschat tussen de £100.000 en £150.000. De kans dat een private piloot 5.000 vlieguren zal bereiken is onbestaande...
- Onderdelenvoorziening:
- Omdat de ganse helikopter 'in house' bij Hill Helicopters wordt gebouwd heeft Hill ook de controle van alle onderdelen.
- Zowel turbine, avionics, rotorbladen, gearbox als fuselage zijn eigen fabricaat en zullen altijd op voorraad liggen of kunnen op korte termijn worden geproduceerd onder eigen verantwoordelijkheid.
We waren eens temeer verrast door de ruime garantie, die het vertrouwen in het toestel moet bevestigen, en de eenvoudige, voorspelbare en betaalbare onderhoudsstrategie.
Onze conclusie blijft dezelfde als in onze vorige artikels over deze nieuwe helikopter. Het is bijna te mooi om waar te zijn en we kijken uit naar het eerste toestel en de realisatie van wat we nu als 'bijna onmogelijk' catalogeren.
Even een overzicht van de vorige aankondigingen over de HX50:
- De aankondiging van de HX50 (klik hier)
- Een eerste update door Dr Hill (klik hier)
- De cockpit van de HX50 (klik hier)
- Specificaties van de HX50 (klik hier)
- De eigen turbine van de HX50 (klik hier)
- De prijs van de turbine helikopter HX50 (klik hier)
We kregen intussen vragen van enkele geïnteresseerde lezers die wat meer willen weten over het toestel. Er zijn vragen over de certificatiestrategie, over de Britse CAA goedkeuring en de relatie met EASA, over onderhoud in de Benelux, enz. U kunt ons uw vragen doormailen en wij zullen deze dan voorleggen aan Dr. Jason Hill. Je kunt ook onderstaande reactiebox gebruiken.
Zoals beloofd blijven wij dit project van zeer nabij opvolgen!