Bezig met laden...

Logboek

Leonardo AW149 versus Airbus H175M, met als inzet 35 NMH helikopters

Leonardo AW149 versus Airbus H175M, met als inzet 35 NMH helikopters

Zoals we dinsdag al schreven is de DSEI 2021 beurs (een Britse tweejaarlijkse beurs voor defensie en veiligheid) in Londen het decor voor de aanbiedingen van Leonardo en Airbus Helicopters voor de vervanging van de Puma en andere medium helikopters van het Britse leger.

In het totaal wil de Britse Defensie 35 medium helikopters aankopen binnen het programma NMH (new medium helicopter). De militairen zijn intussen begonnen met het schrijven van de specificaties maar dat weerhoudt Leonardo noch Airbus er niet van om reeds hun oplossingen publiek te maken en te lobbyen voor publieke en politieke ondersteuning voor hun dossier.

Beide bedrijven hebben fabrieken in de UK en maken het publiek duidelijk dat de keuze voor hun helikopters ook een keuze is voor extra werkgelegenheid in de UK. Gedurende de DSEI 2021 staan de zenuwen extra gespannen en hebben Airbus en Leonardo hun PR-teams extra munitie gegeven om hun voorstel in de pers en de publieke opinie te krijgen.

 

Leonardo

Gisteren lanceerde Leonardo zijn Team AW149 UK. In lijn met vorige aankondigingen wil Leonardo niet alleen de AW149 in de UK bouwen maar wil ze ook een aantal Britse toeleveranciers bij het project betrekken. Daarmee wil ze twee vliegen in een klap slaan. In eerste instantie wordt de Britse luchtvaartindustrie bij dit hoogtechnologisch project betrokken en kan ze haar technologieen verder ontwikkelen en in tweede instantie zal dit extra tewerkstelling in de UK creeeren. 

In het Team AW149 UK zullen in het totaal meer 70 Britse bedrijven deelnemen. De eerste 9 bedrijven werden intussen bekendgemaakt, het gaat om:

  • Abaco Systems (Lidar systeem)
  • Aerco (electronische componenten)
  • Chelton (avionics)
  • Ford Aerospace (precisie componenten)
  • Forged Solutions (speciale assen, ringen, cylinders in titanium, nikkel en speciaal staal)
  • Incora (chemische behandelingen en producten)
  • LFD (helikopter licht systemen)
  • RDDS Avionics (electronica)
  • Techtest Limited (antennes en crash positie indicatoren)

Leonardo stelt dat elk van de 70 bedrijven voor een of meerdere vitale componenten van de AW145 zal verantwoordelijk zijn. Het betreft avionica-systemen, ander hardware en software componenten. De bedrijven zullen niet alleen instaan voor de ontwikkeling en bouw van de bepaalde componenten maar zullen ook later betrokken worden bij de MRO (maintenance, repair en overhaul) activiteiten van de AW145.

De Brits-Italiaanse helikopterbouwer denkt dat het vanuit zijn fabriek in Yeovil zowat 500 helikopters van het type AW145 zal kunnen bouwen (waarvan een overgroot deel voor export buiten de UK) maar zal dit slechts doen als de Britse Defensie nu kiest voor de AW145. Leonardo heeft ook reeds aangegeven dat de tewerkstelling van 3.000 medewerkers in haar Yeovil fabriek in de komende 3 jaar gegarandeerd is als de Britten kiezen voor de Leonardo helikopters.

 

Airbus Helicopters

We schreven reeds op maandag over de aanbieding van Airbus Helicopters met haar H175M.  

Airbus zou de H175M helikopters te bouwen in de fabriek van Airbus in het Engelse Broughton en daarbij honderden jobs te creëren. Airbus Helicopters zou niet alleen de NHM helikopters in Broughton bouwen maar ook alle H175M helikopters voor haar wereldwijde export. 

Colin James, MD van Airbus Helicopters UK, vertelde op een media briefing voor de DSEI, dat de productielijn voor de H175M zo zou worden opgevat dat het ook regionale, lees Britse, toeleveranciers zou kunnen inschakelen. Blijkbaar vond Leonardo het dus nodig om middels haar aankondiging van Team AW149 UK hierop een sterk antwoord te bieden.

In het Engelse Broughton (Wales) is het nu bij Airbus erg stil. Airbus bouwde daar de gigantische vleugels van de Airbus A380 maar de beslissing om dit programma stop te zetten heeft reeds grote invloed gehad op de tewerkstelling in de fabriek daar. De fabriek is nu aangewezen op herstelwerkzaamheden en vervangingen van de vleugels van de bestaande A380 vloot.

Het voorstel van Airbus Helicopters om de H175M in Broughton te bouwen is dus zeer belangrijk voor de tewerkstelling daar. Toen de fabriek op volle toeren draaide werkten er 1.200 medewerkers nu een paar honderd. 

Airbus wil nieuwe honderden medewerkers aanwerven voor het NMH programma. In het totaal stelt Airbus in de UK vandaag 12.500 medewerkers te werk.

 

Het is duidelijk dat het laatste woord in het NMH-programma nog lang niet is geschreven. Eerst moeten de militairen hun lastenboek schrijven en deze zullen wel degelijk rekening moeten houden met de voorstellen van de twee Europese helikopterfabrikanten. Vermoedelijk zal Sikorsky, met de Black Hawk, ook een aanbieding doen maar ze zullen snel inzien dat hun kansen bijna onbestaand zijn.

En dan zal het dossier ongetwijfeld op de tafel van de regering terechtkomen waarbij het economisch aspect van het dossier minstens zo niet meer impact zal hebben dan het puur militaire... 

Wordt ongetwijfeld vervolgd! 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *