De Agusta omkoopaffaire in India was op 29 oktober onderwerp van gesprek tussen de Indiase premier Narendra Modi en Mario Draghi, zijn Italiaanse ambtgenoot. In de nasleep van deze affaire verbood de Indiase regering aankopen te doen bij Leonardo, de Italiaanse gigant in de defensiesector.
Even terug in de tijd. In november 2012 biechtte een tussenpersoon, Christian Michel, aan de Italiaanse politie op dat hij miljoenen smeergeld had betaald om 12 VVIP Agusta legerhelikopters te verkopen aan het Indiase leger. De toenmalige CEO van Finmeccanica, Giuseppe Orsi kwam daardoor in opspraak en belandde in de gevangenis. In India werd luchtmachtbaas Tyagi verdacht dat hij via zijn neef deze miljoenen had ontvangen; ook zij kwamen in de gevangenis terecht. In Italië is deze zaak in hoger beroep al behandeld maar in India is deze zaak nog steeds in onderzoek en behandeling.
De Italiaanse premier Draghi probeerde nu zijn Indiase collega ervan te overtuigen om het verbod om zaken te doen met Leonardo op te heffen. Hij wees hierbij op het feit dat Leonardo, gedeeltelijk eigendom van de Italiaanse regering, is geherstructureerd en heel anders is dan Augusta Westland, die een dochteronderneming was.
Maar er is ook een mogelijk compromis om het verbod, als India dat toch wil handhaven, te laten voortduren alleen op de helikopterdivisie en niet op de rest van Leonardo, een van 's werelds grootste defensiefabrikanten.
Minister van Buitenlandse Zaken Harshvardhan Shringla heeft reeds bevestigd dat er gesprekken gaande zijn tussen Italië en India maar dat er ook een standpunt van het ministerie van Justitie is nodig, aangezien de zaak met betrekking tot het smeergeld nog in onderzoek is door het Indiase CBI (Central Bureau of Investigations).
De Indiase defensie is ook vragende partij omdat ze bepaalde uitrustingen zoals Black Shark-torpedo's, gemaakt door WASS, onderdeel van de Leonardo-groep, zou willen aankopen voor haar Scorpene-onderzeeërs die de Indiase marine heeft.
Het is dus duidelijk een diplomatiek schaakspel op hoog niveau. Beide partijen hebben er voordeel mee om het verbod op Leonardo ongedaan te maken maar in India ligt de Agusta-affaire nog heel gevoelig zodat het vermoedelijk zal uitdraaien op het voorgestelde compromis. Dit zou toelaten dat Leonardo alles behalve helikopters kan leveren aan India, en in India kan de rechtszaak tegen de betrokkenen van de omkoopaffaire zonder problemen zijn normale gang gaan.
Wordt ongetwijfeld in de komende maanden vervolgd...
Onderstaan een video uit 2019 toen ook Ghandi in deze zaak ter sprake kwam