Wij hebben al een paar maal bericht over de nieuwe Zefhir van de Italiaanse luchtvaartconstructeur Curti en volgen met spanning de introductie van het toestel op de Europese markten.
Zoals bekend zal Curti het toestel eerste als experimental kit en als ultralight helikopter (in landen waar een MTOW upgrade voor ultralight tot 600kg zal worden goedgekeurd) op de markt zetten. Ze hebben daarvoor reeds een aanvraag ingediend voor een Duitse ultralight certificatie. Ook Frankrijk heeft een dergelijke ultralight specificatie (600kg) maar Belgie daarentegen niet.
Curti overweegt een EASA certificatie maar gezien het complexe en langdurige proces van een EASA certificatie zal het toestel eerst verkocht worden onder de Duitse ultralight licentie om voldoende ervaring op te doen.
Het wordt dus stilaan tijd dat Curti uitkijkt naar een verkoopnetwerk om haar nieuwe mono-turbine lightgewicht helikopter te verkopen. Voor Noord-Europa, heeft Curti een samenwerking aangekondigd met de bekende Zweedse helikopterdistributeur Savback.
De Zefhir heeft naast een turbinemotor, wat zeer uitzonderlijk is voor een ultralight helikopter, nog een unieke veiligheidscomponent. De helikopter is namelijk uitgerust met een veiligheidsparachute die bij problemen met de motor, de rotorbladen of de gearbox het toestel veilig terug op de grond kan brengen. Een video hiervan hebben we reeds eerder getoond.
Savback Helicopters is een bekende helikopterdistributeur in Europa en ver daarbuiten. De onderneming heeft reeds 900, nieuwe en tweedehands, helikopters verkocht en is voor Curti een ideale partner om de Zefhir snel op de markt te lanceren. Ook in Belgie en Nederland is Savback actief en als je wat meer wil weten over de Zefhir, de prijs bijvoorbeeld, kun je bij hun terecht.