Savback, de Scandinavische distributeur van de VRT500, heeft in een tweet een foto vrijgegeven van een cargo-toepassing van het toestel.
In deze tweet stelt Savback dat de flexibele VRT500 helikopter, de ideale helikopter is voor het vervoeren van edelmetalen, het transport van biomateriaal, of online-retail of last-mile leveringen. Maar wat ook de missie ook is, of het nu gaat om passagiers, vracht, medische evacuatie of openbare veiligheid, de VRT500 is snel en eenvoudig om te bouwen en de enige helikopter in zijn klasse met dubbele achter laaddeuren.
Volgens informatie van ontwikkelaar Aerotec, verwacht deze dat deze nieuwe coaxiale helikopter in 2024 door EASA zal worden gecertificeerd en zullen de eerste 20 reeds bestelde toestellen reeds in 2024 worden uitgeleverd. Begin 2019 maakte het Nederlandse Heliflight reeds bekend dat ze als eerste West-Europees bedrijf een order voor een VRT-500 had geplaatst.
Testvluchten van het VRT500-prototype zullen in 2022 in Italië beginnen samen met het Italiaanse Vertex Aero srl. Aangedreven door de Pratt & Whitney PW207V-motor, is de helikopter ontworpen om snelheden te bereiken tot 250 km met een bereik tot 900 km en een laadvermogen tot 800 kg. De VRT500 zal uitgerust worden met de nieuwe generatie avionics FlytX van Thales.
Fabrikant en ontwikkeling
VR Technologies, een onderdeel van Russian Helicopters, welke de lichte turbinehelikopter VRT500 bouwt heeft in 2020 de Italiaanse luchtvaartontwerper Vertex Aero gekocht van de vroeger eigenaar Mecaer Aviation Group. Bedoeling is dat Vertex Aero zorgt voor de certificatie van de VRT500 door de EASA. Vertex Aero heeft reeds een EASA Design Organisation Approval wat de certificatie eenvoudiger maakt.
Intussen is Aeroter in Singapore opgericht als holdingmaatschappij voor VR Technologies en dit project, die volgens onze gegevens minstens 50% direct of indirect door Russian Helicopters wordt gecontroleerd. Alexander Okhonko, huidige CEO van Aeroter Singapore was of is ook de CEO van het Russische VR Technologies.
Specificaties van de VRT500
- Capaciteit: 1 piloot + 5 passagiers (afhankelijk van de configuratie)
- MTOW: 2.000 kg
- Leeggewicht: 1.100 kg
- Nuttige lading: 900 kg
- Maximumsnelheid: 240 km/u
- Kruissnelheid: 210 km/u
- Bereik: 630 km (met standaard 1 tank)
- Maximumhoogte: 6.080 m
- Maximum hover hoogte: 4.100 m
- Optie: elektrische hulpmotor die automatisch overneemt bij uitval van de turbine en een gewone voorzorgslanding toelaat in plaats van een gedwongen autorotatie