In de komende dagen zoeken we uit waar een paar projecten staan in hun ontwikkeling.
De projecten die we in deze reeks opvolgen zijn:
- Bell Relenthless 525
- Leonardo AW609
- Airbus Super Puma
- Sikorsky S-92
Vandaag beginnen we met de Bell Relenthless 525. Het eens zo veelbelovende project waar Bell aankondigde dat de 525 een totaal nieuwe generatie helikopters zou inluiden is na de crash in 2015 een beetje in de vergeethoek geraakt. De 525 zou de eerste commerciele helikopter zijn met de 'fly-by-wire' technologie en verschillende andere nieuwigheden zouden het toestel echt speciaal maken.
Toen een Airbus Super Puma voor de kust van Noorwegen crashte en 13 doden maakte vertelde een executive van Bell dat de 525 de perfecte opvolger zou zijn voor de Super Puma's die de olie- en gasplatformen bedienden; maar een tijdje later crashte de prototype van de Bell Relenthless 525....
Het blijft overigens een goed bewaard geheim waarom de Amerikaanse NTSB (National Transport Security Board) het rapport over deze crash nog niet heeft gefinaliseerd er is alleen een zeer summier voorlopig rapport.. Bell van zijn kant zegt dat het onderzoek afgelopen is. Onbevestigde bronnen maken gewag van rotor vibratie en resonantie in het toestel in de seconden voor de crash. Ondertussen zijn er tot Juli 2017 geen testvluchten geweest; nadien kon Bell herbeginnen. Zie ook onze update van 30/11/2017.
Bell heeft door de combinatie van de moeilijke olie- en gasindustrie en de commerciele gevolgen van de crash met het prototype zich verplicht gevoeld om ook te kijken naar de commerciele toekomst van de eens veelbelovende type 525, de eerste 'fly-by-wire' burgerhelikopter. Op 7 December 2017 publiceerde de FAA een speciaal document waarbij de FAA voorstelt om de Bell 525 een 'mode' aankondiging op te leggen. Bedoeling is de piloot een soort feedback te geven over de vluchtmodus waarin de Bell 525 zich bevindt. De FAA stelt dat dit bij een 'fly-by-wire' niet even duidelijk is als bij een conventionele besturing.
Het Bell verkoop- en marketingteam poogt nu om de 525 ook te positioneren in de VIP transportmarkt en de HEMS en SAR markt. De nieuwe prototypes zullen specifieke uitrusting ingebouwd krijgen om de nodige certificatie's voor deze markten te bekomen. Het gaat hier onder andere over HEMS uitrusting, hoist, anti-ijs systeem, drijvers en reddingsvlotten.
Bell heeft de vertraging ook gebruikt om naast meer structurele testen ook een beter anti-corrosiesysteem te bedenken voor de Bell 525. Operatoren spenderen pakken geld om helikopters die off-shore transporten verzorgen te beschermen tegen de corrosieve invloeden van de zee en het zeewater. Blijkbaar wil Bell bij de uiteindelijke lancering van de 525 dit aspect als een belangrijk verkoopargument kunnen gebruiken. Deze nieuwe corrosie bescherming is gebaseerd op nieuwe een zink / nikkel coating.
Het is uitkijken naar de finale versie van het crash rapport van het prototype van de 525. Dan zal duidelijk worden in hoeverre Bell in staat zal zijn de conclusies van de crash om te zetten naar een toestel dat snel een certificatie zal kunnen bekomen.
Ongetwijfeld zullen we het in ons jaaroverzicht over 2018 nog steeds over de 525 hebben; Bell hoopt begin 2019 zijn eerste productietoestellen uit te leveren!