Vorige week schreven we over de financiële uitdagingen van de Duitse eVTOL-bouwer Lilium en zijn zoektocht naar een garantie van de Duitse staat en de Beierse deelstaat voor een lening van € 100 miljoen.
Zoals we toen reeds voorspelden heeft het Duitse Parlement de vraag van Lilium afgewezen waarbij verschillende parlementsleden het duidelijk maakten dat de private investeerders en eigenaars van Lilium gewoon hun verantwoordelijkheid moesten nemen en niet de verantwoordelijkheid van een eventueel falen bij de overheid en per definitie bij de burger moesten neerleggen. Ook met de Beierse deelstaatregering kon Lilium geen akkoord vinden om een garantie van € 50 miljoen te verlenen.
In een laatste poging om de parlementsleden te overtuigen stelde Tom Enders, de succesvolle oud-CEO van de Airbus Groep en huidig voorzitter van Lilium, dat ook een bedrijf als Airbus zonder staatssteun nooit zou geweest zijn wat het nu is. Maar dit kon blijkbaar niet iedereen overtuigen.
Waar ingewijden nog gehoopt hadden dat de bestaande investeerders nu hun verantwoordelijkheid zouden nemen en hun geloof in het bedrijf door een nieuwe financiële investering zouden bevestigen kwam Lilium vrijdagavond met een persbericht dat Lilium, gezien een imminente insolventie, een aanvraag tot bescherming tegen zijn schuldeisers - in dit dossier zelfbestuur genoemd - zal indienen bij de bevoegde rechtbank.
Zelfbestuur, indien en wanneer verleend door de rechtbank, is gericht op het behouden en voortzetten van de onderneming die het onderwerp is van de procedure. Het management zou de controle behouden en de onderneming blijven runnen onder toezicht van een gerechtelijk aangestelde bewaarder. De procedure wordt vaak gebruikt om investeringen door nieuwe partijen te initiëren of een proces om de activa van het bedrijf en/of de onderneming als geheel te verkopen. In Duitsland wordt de procedure over het algemeen gezien als een goede kans op een succesvolle herstructurering van de onderneming via de rechtbank.
Experten rekenen voor dat nog minstens € 650 a 800 miljoen nodig is om de Lilium eVTOL door de certificatie te helpen en zijn productie op te starten (klik hier voor de company presentatie - datum 31 aug 2024). Waar Lilium dit zal halen is voorlopig althans koffiedik kijken. Het feit dat de huidige eigenaars en investeerders geen aanstalten maken om bij te springen is geen vertrouwenwekkend teken voor anderen om in Lilium te investeren.
Zoals we eerder schreven is de tijd dat $ miljarden private equity klaar lagen voor de eVTOL industrie al een tijdje achter de rug. Het is nu zeer moeilijk om de nodige fondsen te vinden om de vele eVTOL projecten, die allemaal zonder uitzondering grote vertraging hebben opgelopen, af te werken en door een langdurige certificatie te loodsen.
Lilium is niet de eerste maar wel een van de grotere eVTOL-bouwers die in financiële moeilijkheden geraakt. Het zal de ganse sector verder in diskrediet brengen en zal ook andere eVTOL-ontwikkelaars zoals Volocopter, die ook dringend vers kapitaal zoekt, niet makkelijk maken.
Eén opmerkelijk verschil misschien, bij Volocopter zijn de grote investeerders vooral commerciële bedrijven terwijl bij Lilium, buiten Tencent Holding, het bijna allemaal financiële investeerders zijn (zie onderstaande lijst). Sinds begin dit jaar verloor het Lilium aandeel 87% van zijn waarde op de beurs, Volocopter is niet op de beurs genoteerd.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...
De belangrijkste aandeelhouders van Lilium zijn:
- Tencent Holding Ltd (18.6%)
- LGT Group
- Atomico Partners
- Riley Financial, Inc.,
- Pacific Investment
- Barclays Plc,
- AWM Investment Company, Inc.,
- Capstone Investment Advisors, Llc,
- en een reeks anderen < 1%
- free float: 59%
Foto's credit Lilium Aero