Na het stopzetten van het Amerikaanse FARA-project hebben Sikorsky Helicopters en zijn moedermaatschappij Lockheed-Martin aangekondigd dat ze zullen meedingen naar de NAVO Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) Concept Study #5.
Deze concept studie #5 is een onderdeel van een NATO-studie, om een nieuwe generatie 'militaire helikopters' te bouwen waarbij alle mogelijke nieuwe technologieën zoals hybride en elektrische aandrijving, een systematische open systeemarchitectuur en radicaal verbeterde vliegeigenschappen worden onderzocht.
Ook nieuwe technologieën rond de coaxiale rotorkop waarop Sikorsky op inzette met zijn Raider X, of zijn X2-technologie passen in dit onderzoek.
Sikorsky maar ook Leonardo en Bell zijn gebrand om 'Concept Study #5' te mogen uitvoeren omdat dit fondsen vrijmaakt om deze technologieën voor nieuwe concepten van helikopters en andere VTOL's te onderzoeken.
Airbus heeft nog niet officieel bekendgemaakt of het zal meedingen naar de NAVO Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) Concept Study #5. Airbus heeft net met de Racer hogesnelheid demonstrator de maidenvlucht gemaakt en deze nieuwe technologie zou ook passen binnen een nieuwe generatie van helikopters.
Het is nu aan het NSPA (NAVO Ondersteunings- en Procurement Agentschap) om de moeilijke keuze te maken wie de studie mag uitvoeren en wie niet.