In alle stilte heeft de EASA vorige week haar AD 2014-070 gepubliceerd. Deze AD verplicht het gebruik van bladder tanks in Robinson R44 helikopters vanaf April 2016.
Het blijft een raadsel waarom EASA nu, zolang na datum, met deze AD uitkomt en uiteindelijk de ombouw van de gevaarlijke aluminium tanks alsnog uitstelt tot April 2016. Robinson zelf, de FAA en ook de Australische CAA hebben reeds eerder het risico van post-crash fires onderzocht en de nodige maatregelen getroffen. Dat EASA hierin achterblijft is moeilijk te begrijpen en waarom ze dan nog eens extra 2 jaar wil wachten voor de implementatie is een nog groter vraagteken.
Ondertussen is dit zelfde veiligheidsrisico ook voor de R22 helikopter onderkend en is men in de US gestart om ook deze helikopters om te bouwen naar bladder tanks. Hoelang EASA zal wachten om voor deze toestellen in te grijpen is een ander vraagteken; misschien moeten er eerst een paar dodelijke post-crash fires gebeuren.