De vloot van Gazelles in ons luchtruim is in de afgelopen jaren boven de 10 helikopers uitgegroeid. Deze knappe en oerdegelijke helikopter heeft er dan ook geen last mee dat het na zijn militair pensioen nog een tweede leven krijgt in het burgerleven meestal met de hulp van de Belgische 'Mister Gazelle'.
Wist je trouwens dat de Gazelle, intussen meer dan 54 jaar geleden, de eerste helikopter was die werd uitgerust met de befaamde Fenestron staartrotor.
Overigens was de Gazelle ook de eerste monoturbine helikopter die werd aangepast voor militaire IFR-operaties met één piloot (single-pilot IFR).
Een ander weetje was het feit dat in 1971, meer dan 50 jaar geleden, de bouwer van de Gazelle, het Franse Aerospatiale, een "records"-beleid voert voor haar helikopters. Ze wilden duidelijk de beste zijn en dat bewijzen door onder andere snelheidsrecords en hoogterecords. En zo gebeurde ook.
Op 13 mei 1971 op de Franse vliegbasis van Istres, was de SA 341 01, geregistreerd als F-ZWRH, klaar voor een snelheidsrecordpoging met enkele noodzakelijke aerodynamische aanpassingen aan het casco en de rotor:
- Een stroomlijnkap op de rotormast genaamd "Soc"
- Een stroomlijnkap die de rotorkop volledig afsluit genaamd "Oursin"
- Verbrede stroomlijnkappen gemonteerd op de twee skids van het landingsgestel
- Glasvezel bladen
- Vervanging van de hydraulische schokdempers van de rotor, door elastische adapters
- Rotor van het NAT-type (niet-gearticuleerd)
De helikopter werd aangedreven door een 600 pk Turbomeca "Astazou" III N turboshaft turbinemotor en bij het opstijgen woog het toestel: 1.664 kg.
Die dag vestigde de Gazelle, bestuurd door piloot Denis Prost en flight test engineer Jean-Marie Besse, de volgende klasse FAI E-1c wereldrecords (klasse van 1000 tot 1750 kg).
- Snelheidsrecord over 3 km afstand: 310 km/u op 100 m hoogte.
- Snelheidsrecord over de basis van 15 tot 25 km: 312 km/u op 600 m hoogte
- Snelheidsrecord in gesloten circuit over 100 km: 295 km/u op 2000 m hoogte met 5 passagiers
Het vorige snelheidsrecord in deze klasse was gevestigd door de Amerikaan Joseph L. Gude in 1966 op een MDD-Hughes YOH-6A helikopter en bedroeg 'slechts' 277,47 km/u. De drie records in 1971 door de Gazelle gevestigd in de categorie E-1c staan trouwens vandaag nog steeds op de tabellen!
Foto's © Aérospatiale (nu Airbus Helicopters)