AOPA NL, de Nederlandse afdeling van de AOPA (Aircraft Owners & Pilots Association) heeft een gedetailleerde nota gepubliceerd over de versoepeling van de noodzaak om telkens een vluchtplan in te dienen bij het overschrijden van een Schengen grens.
In hoofdzaak komt deze versoepeling neer op het volgende, er is geen vluchtplan nodig voor VFR-vluchten tussen de Schengen landen onderling behalve als:
- de vlucht vertrekt of komt aan buiten de Schengen zone
- de verplichting opgelegd wordt door SERA.4001, part b, subparts 1, 3, 4 en 6 of Regulation (EU) No 923/2012 zijnde
- Als een onderdeel van de vlucht in een ATC-zone komt;
- Elke vlucht binnen of naar gebieden, of langs door de bevoegde autoriteit aangewezen routes, ter vergemakkelijking van de verstrekking van vluchtinformatie, waarschuwings- en opsporings- en reddingsdiensten;
- Elke vlucht binnen of naar gebieden of langs routes die door de bevoegde autoriteit zijn aangewezen, om de coördinatie met geschikte militaire eenheden of met luchtverkeersdiensten in aangrenzende staten te vergemakkelijken, teneinde de mogelijke noodzaak van onderschepping met het oog op identificatie te vermijden;
- een VFR-nachtvlucht buiten de zone van de luchthaven van vertrek;
- het land laat (nog) geen versoepeling toe.
Hou er rekening mee dat veel landen nog steeds expliciet een vluchtplan vereisen bij het oversteken van de grens. Controleer altijd de AIP en/of bijgaand document.
AOPA Holland heeft een document opgesteld waarin de huidige status wordt weergegeven (download het hier)
In de praktijk kennen de volgende landen allemaal versoepelingen in de vereisten voor het indienen van vliegplannen: Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije, Roemenië en Hongarije.
Houd er ook rekening mee dat sommige andere Schengenlanden niet alleen een vluchtplan vereisen bij het oversteken van de grens, maar ook nog steeds officieel vereisen dat u op de aangewezen luchthavens van binnenkomst landt, zelfs voor vluchten binnen het Schengengebied. Denemarken bijvoorbeeld.
De versoepeling volgt in Nederland uit Koninklijk Besluit van 25 april 2024 dat is gepubliceerd in de Staatscourant en de wet geldt per 1 juli 2024. Het is vervolgens in de Nederlandse AIP gepubliceerd op 8 augustus 2024. Zie AIP ENR 1.10 1.1.1
In België is de verplichting om een vluchtplan in te dienen gepubliceerd in het AIP onder ENR 1.10 1.1
Met dank aan AOPA Nederland om deze versoepeling toe te lichten en het document downloadbaar te maken.