De afgelopen maand kwam slechts er één 'nieuwe' helikopter onze helikoptervloot in de Benelux versterken, namelijk de Airbus H175 van CHC met registratie PH-EUO. Maar we konden ook enkele andere nieuwtjes sprokkelen.
Overigens was de afgelopen septembermaand 2023 een vrij drukke maand wat betreft het aantal helikoptermeldingen boven de Benelux. Ter vergelijking de activiteit van de laatste drie jaar.
- September 2023: 2.704 helikoptermeldingen boven de Benelux
- September 2022: 2.589
- September 2021: 2.619
- Nota: een helikoptermelding is een helikopter die op een dag minstens één vlucht maakt.
Airbus H175 in NL geregistreerd als PH-EUO
Op 13 september 2023 werd de Airbus H175 met serienummer 5050 (zie foto hierboven) door CHC in Nederland geregistreerd als PH-EU met basis Den Helder. Het toestel werd als nieuw ingeschreven in juni 2021 door Babcock Denemarken als OY-HHV en vloog daar vanop de basis Esbjerg.
Door de overname van Babcock Denemarken door CHC werd het toestel onderdeel van de CHC-vloot in september 2021. Het toestel kwam naar Nederland op 22 mei 2023 en vloog zijn laatste vlucht als OY-HHW op 29 augustus. Het vliegt offshore personeelstransfers vanop Den Helder.
Airbus H175 van NHV krijgt Deense registratie
De Airbus H175 met serienummer 5042 die in de UK vloog als G-NHVA voor NHV werd op 3 augustus 2023 uitgeschreven uit het Britse luchtvaartregister. Op 28 augustus 2023 kreeg het zijn nieuwe registratie OY-HRV in het Deense luchtvaartregister.
Het toestel zal vanop de basis Esbjerg worden ingezet voor het contract Total Energies.
De Airbus H175 er zal een cruciale rol spelen bij het transport van personeel en uitrusting naar het Dan-olieveld en het Tyra-gasveld.
Robinson R44 met registratie OO-TOY verlaat België
De Robinson R44 Raven I met registratie OO-TOY werd op 19 september 2023 uit het Belgisch luchtvaartregister uitgeschreven. Het toestel vloog sinds november 2019 bij de helikopterschool Toran in Wevelgem.
Het toestel heeft sinds 2019 iets meer dan 1.000 vlieguren gemaakt en heeft menig PPL(H) student aan zijn licentie geholpen. Het werd nu verkocht en is vertrokken naar Polen waar het binnenkort zal worden ingeschreven.
Leonardo AW139 met registratie PH-EUF verhuist naar Brazilië
De Leonardo AW139 met serienummer 31406 en registratie PH-EUF uit 2012 verlaat Nederland na 11 jaar offshore activiteit. Het toestel kwam nieuw in 2012 in het Nederlands luchtvaartregister.
Op 11 juli 2023 werd het uitgeschreven uit het Nederlands luchtvaartregister met bestemming Brazilië. Daar werd het nu ingeschreven in het Braziliaans luchtvaartregister als PR-CGT.
Robinson R44 met registratie OO-RED krijgt nieuw kleurtje
De Robinson R44 Raven 2 met registratie OO-RED krijgt een nieuwe eigenaar. Het toestel uit 2007 vloog destijds als D-HALF bij het Duitse Air Lloyd en werd in januari 2020 naar België verkocht aan firma Roecuir uit Roeselare. Enkele maanden later veranderde het van eigenaar en werd het een lestoestel bij Heli-Business op EBKT.
Nu krijgt het toestel een nieuwe eigenaar en vermoedelijk ook een nieuw kleurtje. Het werd op 6 oktober 2023 overgevlogen naar Helipoint Brussels, een onderdeel van Carrosserie Van Nerum gespecialiseerd in het (her)spuiten van helikopters.
NHV krijgt er een Leonardo AW169 bij
Met de G-SASX krijgt de Britse afdeling van NHV-groep er een 'nieuwe' AW169 bij. Het toestel dateert uit 2018 en was tot 14 april 2023 eigendom van Specialist Aviation Services (SAS) uit Cheltenham.
De AW169 werd door SAS ingezet als Air Ambulance vanop Redhill en Gloucesterhire(UK) (zie foto - credits & copyrights David Reeves)
Het toestel is nu omgebouwd voor offshore passagierstransfers en is sinds 5 oktober 2023 actief vanop Blackpool Airport.
Waar is de Bell 47J-2 Ranger met registratie OO-FBR?
Deze ietwat speciale helikopter staat sinds 2015 te koop maar is nog steeds eigendom van de firma Mahob. Tot eind vorig jaar was het toestel gestald op het vliegveld van Brustem (EBST) maar daar is het intussen verdwenen.
Het is ook niet duidelijk of het toestel nog vliegwaardig is want in juli 2021 zagen we het toestel met een open gebouwde motor (zie fot) en we konden geen vliegbeweging meer vinden na 6 november 2020. Het toestel dateert uit 1964 en viert volgend jaar zijn 60e verjaardag.
Het is een toestel die maar één piloot kan hebben. Dit wil zeggen dat opleiding, een examen of een type-rating op dit toestel zeer moeilijk is. De meevliegende examinator of instructeur kan niet tussenbeide komen als er een fout gebeurt. Begrijp dat weinig examinatoren zitten te springen om een dergelijk risico te nemen.
Vraagje? Weet jij waar dit toestel zich schuilhoudt?
Nederlandse Chinook CH-47F met registratie D-603 veroorzaakt onrust bij de Duitse verkeersleiding
Op 25 september 2023 veroorzaakte de Chinook D-603 onrust bij de Duitse verkeersleiding. Het toestel vertrok s 'ochtends vanop de vliegbasis Gilze-Rijen via Antwerpen en Beauvechain terug naar Gilze-Rijen.
Tot daar geen enkel probleem, maar toen de Chinook naar Duitsland vloog werd 'laagvliegen' getraind en verloor de verkeersleiding contact met de bemanning van de Chinook. De Duitse verkeersleiding dacht dat er meer aan de hand was en sloeg alarm omdat het toestel niet antwoorde op hun veelvuldige pogingen tot contact. Intussen was ook Nederland verwittigd en werden beide Kustwachthelikopter alvast opgeroepen om bij een eventueel ongeval te helpen.
Kort nadien werd het duidelijk dat het om een 'laagvlieg' oefening ging en werd de alarmfase afgeblazen. Gelukkig maar.
Een incident op EBAW met een Robinson R44
Robinson R-44 Cadet met registratie OO-FDS kreeg tijdens de take-off vanop de Antwerpse luchthaven op 18/09/23 af te rekenen met motorproblemen.
De piloot besloot snel om een voorzorgslanding te maken op helispot H2 van de Antwerpse luchthaven. Hij kon dit veilig doen zonder enig probleem voor de bemanning of schade aan het toestel. Het toestel werd hierna samen met de luchthavenbeveiliging terug naar de loods van Heli&Co gereden.
Bij nazicht werd een defecte inlaatklep aan de Lycoming-motor vastgesteld en na reparatie mocht het toestel een paar dagen later weer vliegen.
Robinson R44 met registratie OO-XTC
De Robinson R44 Clipper II van fa. Roecuir is terug klaar. Het toestel kreeg een nieuwe schilderbeurt en een goudkleurige registratie.
Het werkt zo opgemerkt op 29/09/23 in de loods van de firma Air Technology Belgium (A.T.B.) nv te Wevelgem. Deze helikopter is nu terug voorzien van zijn pop-up floats.
We vermoeden dat het toestel in de komende tijd te koop zal worden aangeboden.