Gisteren volgden we de twee maandelijkse update van de ontwikkeling van de Hill HX50 helikopter. Eens te meer trok stichter en CEO Jason Hill 2 uur uit om de meer dan 2.000 geïnteresseerde kijkers via een interactieve web stream de status van de ontwikkeling van het turbinehelikopter-project HX50 toe te lichten.
De verkoop van de Hill helikopters blijft lopen als een trein, in het totaal reeds 830 helikopters verkocht waarvan 673 van het type HX50 (private - niet gecertificeerd) en 157 van het type HC50 (commercieel - gecertificeerd). Deze 830 helikopters zullen worden geëxporteerd naar 59 verschillende landen. Als je vandaag een Hill HX50 koopt zul je moeten wachten tot 2026 voor die geleverd wordt.
Ander goed nieuws was ook dat de tijdslijn, waarbij de eerste vlucht van de HX50-prototype gepland is eind 2023 / begin 2024, bevestigd werd.
Op 6 en 7 december 2023 wordt op Duxford de 'onthulling' van de Hill HX50 gepland. CEO Jason Hill zal daar een volledig afgewerkt toestel kunnen tonen en er is een kleine kans dat het toestel dan ook zal vliegen. De eerste leveringen zouden volgens de huidige planning doorgaan vanaf eind 2024. Gezien de status van het project zijn deze data natuurlijk onder voorbehoud dat de ontwikkeling op dezelfde positieve manier blijft doorgaan als nu.
Certificatie van het model HC50 bij zowel UK CAA als EASA en FAA zou in 2026 plaatsvinden.
Onderstaande video is de integrale opname van deze web meeting en covert o.a. de volgende topics:
- Composiet casco
- Hill heeft zijn 5e prototype gebouwd van de composiet 'airframe' waarbij de helikopter zowel buiten als binnenin nu echt vorm krijgt. Een dergelijk grote composiet casco uit een stuk is vrij uniek en Hill doet intussen reeds onderzoek naar de inzet van robotica bij de productie van deze grote romp. Een volledige naakte airframe weegt slecht 50kg.
- Ook het composiet staartstuk is klaar en zo is de eerste prototype klaar voor de foto!
- Werk nu aan het windscherm, de landing lights, de navigation lights en de strobe
- GT50-turbine en motor-gearbox
- Testprogramma van de GT50-turbinemotor en de verschillende onderdelen klaar om te testen.
- De motor-gearbox die de snelheid van de uitgaande as van de turbine, 36.000 RPM (toeren per minuut), terugbrengt naar 6.000 RPM is klaar en ook de speciale aandrijvings-as naar de rotor-gearbox in intussen klaar voor de nodige testen.
- Hill bouwt nu de rollagers voor de GT50 turbine, ook deze die op zeer hoge temperaturen zullen draaien. Testen om de hardheid en de precisie te bevestigen waren positief.
- Fadec ontwikkeling is onderweg.
- Digital Cockpit
- Hier werkt men verder om de connectiviteit en interactie met de gebruiker / piloot verder te verfijnen en is men de software aan het ontwikkelen die moet zorgen voor de verbindingen met de hardwarecomponenten.
- De HX50 zal standaard uitgerust zijn met een 2-assige autopiloot (pitch en roll) maar kan middels een optie en meerprijs van £ 25.000 ook worden voorzien worden van een 4-assige autopiloot (yaw en collective input).
- Productiehal
- Het ontwerp van de nieuwe fabriek (350.000 sqf) is klaar, alle aanvragen volledig gedetailleerd.
- De autoriteiten hebben extra informatie gevraagd met betrekking tot de geluidbelasting van de fabriek alvorens de bouwvergunning af te leveren.
- Jason Hill zit hier verveeld met de vertraging en heeft intussen een plan B voor de fabriek klaar.
Tot zover de maandelijkse update van het Hill HX50-project. Het is telkens weer een interessante presentatie omdat CEO Jason Hill zijn volgers ook deelgenoot maakt van de problemen en oplossingen rond de nieuwe helikopter. De zelfzekerheid, de vastberadenheid en overtuigingskracht van Jason Hill doen je bijna geloven dat de helikopter al vliegt. Maar daarvoor is het nog minstens wachten tot eind 2023 of later en tot dan blijven we enthousiast maar kritisch dit project volgen.