Bezig met laden...

Logboek

Noorwegen laat Leonardo SAR Queens vliegen als vervanger van de SeaKings

Noorwegen laat Leonardo SAR Queens vliegen als vervanger van de SeaKings

De vervanging van de SAR Seakings in Noorwegen heeft langer geduurd dan voorzien. In Noorwegen moesten de Seakings, net als in België, beduidend langer in dienst worden gehouden dan origineel gepland.

Het Noorse Ministerie van Justitie & Publieke Veiligheid kocht voor de SAR (search & rescue) operatie's in het totaal 16 Leonardo AW101 helikopters. De SAR operatie wordt in Noorwegen uitgevoerd door het leger.

Toen de eerste Leonardo AW101 werd geleverd vanuit de Leonardo fabriek in het Britse Yeovil, crashte het toestel bij grondtesten op de luchthaven van Stavanger. De militaire bemanning van deze eerste Leonardo AW101, was niet voldoende opgeleid en was de directe oorzaak van de crash.  

Sinds 1 september 2020 zijn de eerste zes AW101 nu operationeel vanop de basis in Sola. De AW101 kreeg de bijnaam SAR Queen en moet de SeaKing doen vergeten. In de eerste maand na hun indienstneming hebben deze helikopters reeds 80 vlieguren gemaakt in veelal zeer moeilijke omstandigheden. Ondermeer een redding bij nacht in de bergen en een urgentietransport werden uitgevoerd met de kersverse helikopters.  In 2021 zullen de overige AW101's worden uitgeleverd voor de basissen in Ørland en Banak.

De Noorse Leonardo AW101 heeft drie turbines, een ijs-protectie systeem die toelaat om in 'icing' omstandigheden te vliegen, een geteste 30 min 'run dry' main gearbox en verschillende backup systemen voor avionics en missie systemen. De AW101 is uitgerust met een multi-panel Osprey AESA surveillance radar systeem, een 4-axis digitaal Automatic Flight Control System (AFCS), twee rescue hoists, een zoeklicht, en volledig geïntegreerde avionics en missie systeem. Ook een 'obstacle proximity warning' systeem en een weerradar ontbreken niet.

In een klimaat zoals Noorwegen met een lange sneeuw- en ijsperiode is een ijs-protectie systeem een absolute noodzaak om in alle omstandigheden de missies te kunnen uitvoeren. Het systeem meet op elk moment van de vlucht de dikte van een eventuele ijslaag en reageert dan automatisch zonder tussenkomst van de bemanning.

Daarnaast werd de AW101 ook uitgerust met een Mobile Phone Detection & Location Systeem om de locatie van vermiste personen te helpen. De Leonardo AW101 heeft een laadruimte van 27m³ en kan bij grote rampen niet minder dan 50 passagiers staand vervoeren. 

Ter info de catalogusprijs voor een Leonardo AW101 is $25 miljoen.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *