De ultralight helikopter EDM Aerotec Coax 2D van Duitse makelij - origineel gebaseerd op een Russisch ontwerp - was vorige zaterdag in zijn simulatie versie aanwezig op het vliegveld van Kortrijk Wevelgem bij Heli-Business.
Het toestel kreeg begin April 2017 als allereerste een typegoedkeuring in de categorie Ultra Light Helikopters (max MTOW 450kg) in Duitsland. Voordien bestond deze categorie niet in Duitsland. De Coax 2D kreeg deze typegoedkeuring na een drie jaar durend testprogramma.
De link naar Belgie is niet onbelangrijk; de Coax 2D wordt aangedreven door een LF26 ultralight motor van D-Motor, een Belgische motorenfabrikant uit Deerlijk.
De Coax 2D is, zoals de naam het zegt, uitgerust met coaxiale rotors. De technologie van coaxiale rotors heeft een paar voordelen:
- alle energie wordt gebruikt voor de rotor (er is geen staartrotor die energie gebruikt)
- geen "dissymmetrie of lift" die je wel hebt bij een enkele rotor die in een richting draait
- het ontbreken van de staartrotor draagt toe aan de veiligheid rond het toestel
- de besturing zonder staartrotor is makkelijker
Daartegenover staat de vrij complexe opbouw van de rotor gearbox en het besturingsmechanisme van de tegenover elkaar draaiende rotorbladen. Ook het boven elkaar draaien van de rotorbladen zou sneller leiden tot crashen van rotorbladen. Als je wat meer wilt weten over deze technologie kunt dit hier lezen. Bij de grote helikopterbouwers is het alleen Kamox (onderdeel van Russian Helicopters) die deze techniek gebruikt. De meeste andere helikopterfabrikanten gebruiken een conventionele hoofdrotor met ofwel een open staartrotor, een Fenestron of een Notar (No-Tail-Rotor) zoals de MDxxx reeks.
Of de EDM Aerotec Coax 2D eerstdaags in Belgie zal rondvliegen of wanneer, is ons niet bekend.