Het is geen laat kerstgeschenk integendeel, Robinson heeft een Service Letter gepubliceerd over het nazicht en de vervanging van bepaalde staartrotorbladen van een groot aantal R22, R44 en R66 helikopters.
Onderstaande drie Service Bulletins (SB) beogen om:
- Ten laatste vanaf 15 januari 2023 een dagelijkse inspectie te doen van de beide staartrotorbladen volgens bijgevoegde instructie (zie onderaan). Deze instructie vooraan in de POH (Pilot Operating Handbook) invoegen.
- Vervanging van beide staartrotorbladen ten laatste op 31 december 2024.
Een overzicht:
- Voor de R22 helikopters
- Service Bulletin SB-120 - betreft rotorbladen A029-2 met serienummer 11279 en voordien. Deze bladen werden door de fabriek gemonteerd op R22 helikopters met serienummer 4873 en voordien.
- Deze rotorbladen werden tot oktober 2022 als vervangonderdelen uitgeleverd
- volledige tekst
- Voor de R44 helikopters
- Service Bulletin SB-112 - betreft rotorbladen C029-3 met serienummer 14329 en voordien. Deze bladen werden door de fabriek gemonteerd op R44 helikopters met serienummer 2698 en voordien, R44 Raven II helikopters met serienummer 14564 en voordien (behalve 13525) en R44 Cadet helikopters met serienummer 300087 en voordien.
- Deze rotorbladen werden tot oktober 2022 als vervangonderdelen uitgeleverd
- volledige tekst
- Voor de R66 helikopters
- Service Bulletin SB-41 - betreft rotorbladen F029-1 met serienummer 3099 en voordien. Deze bladen werden door de fabriek gemonteerd op R66 helikopters met serienummer 1188 en voordien, behalve serienummers 1169, 1177, 1181 en 1183.
- Deze rotorbladen werden tot eind okteober 2022 als vervangonderdelen uitgeleverd
- volledige tekst
Is een Service Bulletin een verplichte reparatie of aanpassing?
Regelmatig krijgen we de vraag van lezers wat het verschil is tussen een AD (Airworthiness Directive) en SB (Service Bulletin). Met onderstaande informatie willen we helikoptereigenaars wegwijs maken in deze materie. Het is ook belangrijk om te weten welke instructies 'verplichtend' zijn en welke 'facultatief' zijn, het kan financieel een groot verschil uitmaken.
Er zijn vier types instructies over aanpassingen aan een helikopter:
- Airworthhiness Directive (AD)
- Er is een gevaarlijke conditie aan de helikopter die snel moet worden nagezien of gerepareerd.
- Is een verplichting voor de operator om deze AD op te volgen
- Uitgestuurd door de FAA of de EASA
- Alert Service Bulletin (ASB)
- Er is een mogelijk onveilige conditie aan de helikopter waarvoor de fabrikant een (snelle) aanpassing heeft voorzien
- Wordt meestal snel opgevolgd door een AD en wordt dan een verplichting
- Service Bulletin (SB)
- Er is een conditie aan de helikopter waarvoor de fabrikant een aanpassing voorziet
- De fabrikant kan een dergelijke SB als verplichtend aanduiden (mandatory SD), maar deze verplichting is er alleen als FAA of EASA dit bevestigen of als deze SB onderdeel wordt van een AD. De fabrikant heeft deze autoriteit niet.
- Service Letter (SL)
- Er is een wijziging aan de helikopter of de service ervan aangebracht door de fabrikant
- De fabrikant stuurt de informatie uit
- Er is geen verplichting voor de operator om een SL op te volgen
U kunt deze materie eens nalezen (klik hier) of onderstaande video bekijken.
Instructie voor de dagelijkse inspectie (voorbeeld van de R22)