De US National Transportation Safety Board, die luchtvaartongevallen in de US onderzoekt, deelde vorige week woensdag mede dat de Bell Helicopter type 525 Relentless, die op 6 Juli crashte, in volle vlucht gebroken is.
De NTSB heeft weliswaar nog geen tussentijds rapport gepubliceerd, toch maakte NTSB woordvoerder Peter Knudson bekend dat de hoofdrotor in volle vlucht zowel de voorzijde als de staart van de helikopter zou hebben geraakt waarna de helikopter brak.
Hoe dit zou gebeurt zijn kon Knudson niet vertellen maar dacht wel dat in de komende weken een voorlopig rapport zou worden vrijgegeven. De Bell 525 vloog vrij snel op het moment van de crash, zo'n 200 kts op 2000 voet hoogte. Maar gedurende de testvlucht had het toestel reeds meerdere keren sneller en trager gevlogen.
NTSB onderzoeker John Lovell vertelde dat het toerental van de hoofdrotor verminderde net voor de crash en dat daardoor de rotorbladen buiten hun normale rotatiepatroon draaiden. Of een en ander te maken zou hebben met de nieuwe "fly-by-wire" besturing is nog niet bekend. Wel heeft de FAA intussen speciale regels vastgelegd om de veiligheid te garanderen van deze nieuwe technologie.
De spanning is wel te snijden bij Bell Helicopters. Na een reeks ontslagen door tegenvallende verkoopcijfers en de crash van de 525 heeft de onderneming dringend nood aan een succes. Gelukkig blijft de nieuwe JetRanger X type 505 de orders binnenrijven maar het is een publiek geheim dat Bell aan dit lanceringsprijs van de 505 geen dollar gaat verdienen.
Wij blijven dit volgen en hopen eind volgende week het rapport van de NTSB te kunnen publiceren.