Airbus Helicopters gaat 3D-printers van het hightechbedrijf TRUMPF gebruiken om componenten te vervaardigen voor zijn helikopters.
Airbus Helicopters breidt zijn mogelijkheden voor additive manufacturing uit met een nieuw 3D-printcentrum in haar helikopterfabriek in het Duitse Donauwörth. TRUMPF levert de TruPrint-machines voor het 3D-printen van metaal. Het in eigen beheer 3D-printen van onderdelen vormt ook een oplossing voor de huidige problematiek bij de luchtvaarttoeleveranciers.
"Met innovatieve productieprocessen bouwen we in Donauwörth de helikopters van de toekomst. 3D-printen helpt onder meer het gewicht van componenten te verminderen", zegt Helmut Färber, Site Manager van Airbus Helicopters in Donauwörth . Dat helpt om het brandstofverbruik te verminderen en daarmee de kosten te verlagen. Het kan ook helpen om de CO²-uitstoot tijdens de vlucht te verminderen. Airbus Helicopters gaat het 3D-printproces gebruiken om onderdelen te produceren voor onder meer de elektrisch aangedreven CityAirbus en de experimentele hogesnelheidsracehelikopter Racer.
3D-printen is een sleuteltechnologie voor lichtgewicht constructies
"Met zijn productiekennis is het Duitse TRUMPF-concern een betrouwbare partner voor de luchtvaartindustrie wereldwijd. Onze 3D-printsystemen zijn een sleuteltechnologie op weg naar duurzaam vliegen en verminderen de afhankelijkheid van lange toeleveringsketens", zegt Richard Bannmüller, CEO van TRUMPF Laser en Systeemtechnologie. Dankzij additieve productie kunnen volledige samenstellingen als één onderdeel worden geprint. Dit bespaart gewicht. Tegelijkertijd zijn de componenten zeer stabiel en voldoen ze aan de strenge veiligheidseisen van de luchtvaartindustrie.
Additive manufacturing bespaart grondstoffen bij de productie
Airbus Helicopters gebruikt 3D-printers van TRUMPF om structurele componenten van titanium en hoogwaardig aluminium te vervaardigen. "Additive manufacturing bespaart dure grondstoffen en kan de productiekosten in de luchtvaartindustrie verlagen. 3D-printers gebruiken alleen het materiaal dat ontwerpers daadwerkelijk nodig hebben voor hun componenten en dat uiteindelijk in de helikopter opstijgt", aldus Bannmüller. Gebruikers van 3D-printen kunnen ook ongebruikt metaalpoeder hergebruiken. Conventionele productieprocessen vereisen daarentegen tot tien keer meer grondstoffen dan het eindproduct. En bij het malen of versnipperen blijft een groot deel van de grondstof als afval niet meer herbruikbaar.
Foto © Trumpf