Naar aanleiding van de laatste update (datum 1/6/2016) van het voorlopige ongevalsreport van de crash met de H225 nabij Bergen in Noorwegen (waarbij 2 crew en 11 passagiers het leven lieten) heeft EASA nu beslist met haar AD-2016-0104-E om alle H225 aan de grond te houden tot er meer duidelijkheid is over de oorzaak van het dodelijke ongeval.
Het betreft de types AS332L2, EC225LP en H225 van Airbus Helicopters; volgens Airbus zijn er zo'n 179 helikopters die onder dit verbod vallen.
In een verklaring heeft Airbus Helicopters deze beslissing bevestigd en vermeld erbij dat ze de voorzorgsmaatregel van EASA kunnen ondersteunen.
Letterlijk: "June 2, 2016 - In light of new findings from the AIBN’s preliminary accident investigation report, Airbus Helicopters supports EASA's cautious approach. We continue to fully support the AIBN, EASA, our customers and the ongoing investigation by providing information in full transparency, while working with the wider industry to ensure safety."
In een vorige statement stelde Airbus dat zij op basis van eigen onderzoek vaststellen dat “van de zeven scenario’s die wij voor mogelijk houden, alleen een mankement aan de vering van de rotor als oorzaak kan worden aangewezen, op basis van de nu beschikbare gegevens”
Wie meer wil weten over de problematiek rondom de MGB (main gear box) die hier aan de orde is kan hier terecht; een zeer interessante analyse.
Daarmee ontkent het bedrijf dat de versnellingsbak het probleem zou zijn. Bij eerdere ongelukken, onder meer bij een crash in de Noordzee, waarbij 16 mensen omkwamen, werd de versnellingsbak als dader aangewezen. Je kunt de updates van Airbus Helicopters over het H225 onderzoek hier volgen.
De tussentijdse rapporten van de Noorse AIBN kun je hier volgen.
De economische belangen van Airbus Helicopters en de grote operatoren die de H225 dagelijks gebruiken in de off-shore worden hiermede zwaar getroffen. Operatoren zoals CHC, Bond en Bristow die reeds zeer moeilijke tijden doormaken door de problemen veroorzaakt door de lage olieprijzen, worden nu extra op getroffen. Airbus van zijn kant is in de laatste jaren al eens getroffen door een grounding van de H225 / EC225 helikopters en deze nieuwe grounding zal de hoge betrouwbaarheid van het toestel - welke Airbus sterk beklemtoonde - verder in vraag stellen. Hopelijk wordt de oorzaak van deze crash snel gevonden.