De Chinezen zitten niet stil op gebied van helikopters.
Het is nu stilaan duidelijk dat de markt voor helikopters in China de grootste groeimarkt ter wereld is en die willen de Chinezen niet zomaar in de handen van Europese (Airbus en AgustaWestland) of Amerikaanse (Sikorsky, Boeing, Bell, MD) fabrikanten laten vallen.
De AC311A is een nieuwe realisatie van de Chinezen. Het is een lichte midsize helikopter met een MTOW van 2,25 ton en capaciteit van 6 personen (incl. crew). Het toestel gelijkt sterk op de Airbus AS350 en de Airbus H130 (en op zijn voorganger de AC311) en is uitgerust met een Turbomeca Arriel 2B1A motor. Het toestel wordt gebouwd door het staatsbedrijf AVIC China. Het is niet duidelijke wanneer deze nieuwste versie van de AC311 zal worden gecertificeerd.
Ook de bouw van de AC-313 past perfect in dit plaatje. De grote AC-313, is ook al een nieuw toestel van de Chinezen van AVIC, maar ook hier is het nog wachten op de certificatie.
Het staatsbedrijf AVIC (Aviation Industry Corporation of China) enige tijd geleden beslist om al zijn helikopteractiviteiten samen te brengen onder haar dochtermaatschappij AVICHINA (Avichina Industry and Technology Company Limited). Avic dochter, AviCopter wordt dus een onderdeel van AviChina. Avicopter heeft een gans programma helikopters in haar portfolio. Blijkbaar wil men met deze fusie haast zetten achter de ontwikkelingen van de nieuwe toestellen om uiteindelijk in de groeiende binnenlandse markt een stevige positie in te nemen. Klein detail: Airbus Helicopter heeft een participatie van 5% in AviChina.
De overname van het Amerikaanse Enstrom door het Chongqing General Aviation Industry Group Co., Ltd. (CGAG) is ook een puzzelstuk in de kennisvergaring door de Chinezen. Het bedrijf is nu 60 jaar oud maar maakt nu een revival met extra sales in China en in het westen. Hier is vooral kennis gekocht in lichte piston- en turbinehelikopters.
In onderstaande video wordt een overzicht gegeven van een demo met de AC311A.