Bezig met laden...

Logboek

Aantal Osprey V-22's tijdelijk aan de grond gehouden

Aantal Osprey V-22's tijdelijk aan de grond gehouden

Op 4 februari heeft de PMA-275 van de Amerikaanse Navair opdracht gegeven aan de US Marine Corps, de US Air Force Special Operations en de US Navy om een bepaald aantal Osprey's tiltrotors aan de grond te houden tot de 'Input Quill Assembly' is vervangen.

De Input Quill Assembly is een onderdeel van de proprotor-gearbox, waarin de koppeling is ondergebracht. Deze aanbeveling is gebaseerd op de toename van 'Hard Clutch Engagement'-evenementen en de technische analyses hieromtrent. 

Deze 'Hard Clutch Engagement' problematiek houdt in dat de koppeling die de propeller-rotorversnellingsbak met de motor verbindt, zonder aanwijsbare reden slipt en vervolgens terug hard aanhaakt, waardoor de V-22 slingert en zeer moeilijk bestuurbaar is. Het probleem komt zelden voor maar deze zomer hebben de Special Forces hun CV-22 Osprey vloot na twee incidenten van "harde koppeling" in zes weken, hun tiltrotors tijdelijk aan de grond gehouden.

Eind 2022 besliste PMA-275 om Bell-Boeing een exclusief contract toe te kennen om de koppeling van de V-22 Osprey opnieuw te ontwerpen, dit na jaren van problemen met de proprotor-gearbox zonder dat er ooit een duidelijke oorzaak is gevonden door de fabrikant Bell-Boeing.

In afwachting van een definitieve oplossing voor dit probleem, welke vermoedelijk een tweetal jaar kan duren, wordt de 'Input Quill Assembly' in de gearbox vervangen bij Osprey's die een niet nader genoemd vlieguurdrempel hebben overschreden.

Hieronder een video over hoe een Osprey functioneert.

Foto © Bell Helicopters 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *