Bezig met laden...

Logboek

Sikorsky / Boeing Defiant SB-1 mag terug vliegen

Sikorsky / Boeing Defiant SB-1 mag terug vliegen

Het is een tijdje te stil geweest rond de Boeing-Sikorsky SB-1 Defiant.

Sinds de SB-1 Defiant zijn korte maidenvlucht maakte op 22 maart 2019 heeft het toestel eenmaal in maart en tweemaal in april gevlogen; in het totaal drie vlieguren. Toen bleek alles nog in orde.

Maar het prototype werd uit voorzorg aan de grond gehouden toen er in de testaandrijving een soort snelle slijtage aan het optreden was. De testaandrijving is een PSTB (Propulsion System Test Bed) die op de grond testen kan draaien waarbij de resultaten belangrijk zijn voor het vliegende prototype. 

Na deze testen hebben de ingenieurs de PSTB volledig uit elkaar gebouwd en moesten ze vaststellen dat enkele van de lagers uitgesleten waren. Op de SB-1 Defiant was deze sleet nog niet merkbaar, vermoedelijk omwille van het beperkt aantal vlieguren. Toch gaf deze situatie de ingenieurs niet voldoende zekerheid om de vliegtesten verder te zetten. 

Intussen heeft het ontwikkelingsteam de nodige wijzigingen aan de aandrijvingssysteem aangebracht en dit eerst uitgetest op de PSTB. Toen deze testen succesvol afgesloten waren, werden de wijzigingen ook aangebracht op het aandrijvingssysteem van het prototype van de SB-1 Defiant. Begin october 2019 was het prototype klaar om zijn vliegtesten verder te zetten. In de planning moesten er reeds 100 testuren gevlogen zijn met het prototype, in realiteit zijn het er drie geworden. 

De SB-1 Defiant is een van de kandidaten voor het Amerikaanse FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft). In Februari 2020 moet het Amerikaans leger beslissen of de SB-1 Defiant een van de twee overblijvende kandidaten is waarmee ze het programma wil verder zetten. De twee zwaargewichten in de SB-1 Defiant joint venture: Boeing en Sikorsky (Lockheed-Martin) zullen natuurlijk al hun mogelijkheden inzetten om de SB-1 Defiant aan boord te houden van de FLRAA.

De constante vertragingen in de ontwikkelingen van de SB-1 Defiant zullen een moeilijk obstakel worden om de legerleiding te overtuigen. En de toekenning van contract voor de FLRAA is voorzien begin 2022. Als je SB-1 Defiant vergelijkt met bijvoorbeeld de Bell V-280 Valor moet je vaststellen dat deze een kleine 2 jaar ontwikkelingsvorsprong heeft. En zelfs in deze meerjarenontwikkelingen is dit een belangrijke periode.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...  

Foto en video copyrights: Sikorsky / Boeing 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *