Bezig met laden...

Logboek

Dufour toont zijn Aero2 hybride VTOL

Dufour toont zijn Aero2 hybride VTOL

Dufour Aerospace, het innovatieve Zwitserse eVTOL-ontwerper, heeft het definitieve ontwerp en de ontwerpspecificaties voor zijn Aero2-drone vrijgegeven.

De Aero2 is een onbemande tiltrotor met een hybride-elektrisch voortstuwingssysteem en een aerodynamisch efficiënt kantelvleugelontwerp. De Aero2 is de voorloper van de Aero3, een groter vliegtuig met kantelvleugel dat opties voor onbemande of bemande operaties zal kunnen ondersteunen.

Simon Bendrey, Head of Design bij Dufour Aerospace zei: “Aero2 is een onbemand tiltrotor zonder weerga. Aero2 kan 40 kg vervoeren over een afstand van 400 km (215 NM).”

Ontwerpevolutie sinds origineel prototype

Van het oorspronkelijke prototype is het ontwerp geëvolueerd van een conventionele staart naar een H-staart met een grotere romp en spanwijdte en een vleugelprofiel dat is geoptimaliseerd voor zijn missies, zoals transport van kritieke goederen, luchtonderzoek voorbij de visuele zichtlijn (BVLOS) en toepassingen voor openbare veiligheid.

Tegelijkertijd werden er vorderingen gemaakt in zowel de architectuur van de hardware- als softwarebesturingssystemen. Alle vlucht-kritische systemen van Aero2 zijn volledig redundant, waardoor operaties in ongecontroleerd luchtruim boven dunbevolkte gebieden mogelijk zijn, volgens EASA's Specific Assurance and Integrity Level IV (SAIL IV).

Dufour is ver gevorderd met testen, zowel in simulatie als in reële omstandigheden in zijn faciliteiten in Zürich en Visp, Zwitserland.

Recente commerciële ontwikkelingen

De vrijgave van de definitieve productiespecificaties volgt op opeenvolgende recente aankondigingen van Dufour Aerospace. In mei maakte het bedrijf bekend dat het was geselecteerd voor een beurs van 2,5 miljoen CHF (2,8 miljoen dollar) van Innosuisse, het innovatiebureau van de Zwitserse Bondsstaat. In januari sloot het bedrijf een serie B-financieringsronde af onder leiding van Vista Global. Eind 2022 kondigde Dufour de grootste civiele drone-aankoop in de geschiedenis van de VS aan, gedaan met Spright, de drone-divisie van Air Methods. Spright koopt 40 Aero2 met opties voor nog eens 100 eenheden.

Volgende stappen op weg naar ingebruikname

Dufour Aerospace bestelt nu materialen die nodig zijn om X2.3 te bouwen, het laatste Aero2-prototype voordat de tiltrotor in gebruik wordt genomen. X2.3 zal het volledige vluchtbereik en de prestaties van het hybride systeem kunnen demonstreren. De testvluchten van X2.3 zullen naar verwachting begin 2024 beginnen. De start van de serieproductie van Aero2 is gepland voor 2025.

De bemande Aero3, (zie illustratie) met een ruime cabine met acht stoelen en grote deuren, is het volgende vliegtuig in ontwikkeling door Dufour Aerospace. 

Foto & illustratie © Dufour Aero

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *