Een bevraging door vakbond 'Unite' waaraan 1.200 offshore werknemers hebben deelgenomen roept zorgen op over de veiligheid van helikopters.
De vakbond heeft op 7 juni 2024 de bevindingen bekendgemaakt van een veiligheidsbevraging over 'de helikopter', uitgevoerd bij 1.200 offshore olie- en gaswerknemers. Het onderzoek naar de veiligheid van helikopters op de Noordzee volgt op een reeks veiligheidsproblemen waarbij helikopters betrokken zijn die werknemers van en naar offshore-installaties en -boorplatforms overbrengen.
In de enquête werden een aantal vragen gesteld, waaronder de mening van de werknemers over de mogelijke herintroductie van het Airbus Super Puma-model, waarbij driekwart van de respondenten (75%) verklaarde dat ze er nooit meer in zouden vliegen. De Super Puma werd in 2016 uit de olie- en gassector verwijderd na een reeks dodelijke ongevallen.
Algemeen secretaris van de vakbond Unite, Sharon Graham, zei: “Unite zal nooit toestaan dat de gezondheid en veiligheid van de offshore in gevaar worden gebracht door exploitanten en aannemers. Absoluut centraal bij deze doelstelling is het garanderen van het volledige vertrouwen van offshore-werknemers in de helikopters waarin ze worden vervoerd. Er is een overgrote meerderheid van offshore-werknemers die tegen Unite zeggen dat er meer actie en garanties nodig zijn vanuit de industrie om de veiligheid van helikoptervluchten te verbeteren. Exploitanten en aannemers moeten naar deze zorgen luisteren en actie ondernemen.”
De olie- en gassector kende in februari van dit jaar een dodelijk ongeval waarbij één persoon om het leven kwam en vijf anderen gewond raakten nadat een Sikorsky S-92, bestuurd door Bristow voor de Noorse firma Equinor, in de buurt van Bergen in zee stortte. De S-92-helikopter is de belangrijkste helikopter die in Groot-Brittannië en Noorwegen wordt gebruikt, maar Sikorsky wordt geconfronteerd met een wereldwijde crisis met reserveonderdelen, waardoor een aantal helikopters aan de grond moeten blijven.
Offshore-medewerkers zeiden over de mogelijke herintroductie van de Super Puma- helikopter het volgende:
- 75% zou nooit meer vliegen in de Super Puma H225-helikopters.
- 18% zei dat ze er 'overtuigd' van moesten zijn dat de veiligheidsproblemen volledig waren aangepakt voordat ze ooit zouden overwegen om er in te reizen.
De overgrote meerderheid van de offshore-medewerkers in de enquête zei het volgende met betrekking tot het vliegen in de Sikorsky S-92- helikopters:
- 43% uitte zijn zorgen over problemen in de toeleveringsketen die van invloed zijn op de veiligheid van helikopters, maar als deze worden opgelost, zouden deze de angsten 'wegnemen'.
- 36% gaf aan 'vertrouwen' te hebben in de S-92.
- 17% verklaarde dat bezorgdheid over de veiligheid, waaronder de recente crash in Noorwegen, het vertrouwen in de S-92 'echt had geschokt'.
In antwoord op een vraag over algemene veiligheidskwesties voor helikopters zeiden de respondenten het volgende:
- 35% verklaarde dat de Sikorsky S-92-helikopters betrouwbaar zijn, maar dat problemen met de toeleveringsketen moesten worden opgelost.
- 34% stelt dat de olie- en gasindustrie 'te afhankelijk' is van een klein aantal helikoptermodellen.
- 19% riep op tot meer werknemersparticipatie bij het ontwerp en de aanschaf van helikopters om veiligheidsproblemen aan te pakken.
John Boland, hoofdfunctionaris van Unite in de offshore-sector, voegde hieraan toe: “Unite zal ervoor ijveren dat de zorgen over de veiligheid van helikopters volledig worden aangepakt door de olie- en gasindustrie. Offshore-werknemers hebben duidelijk gesproken over hun afschuw over het feit dat de Airbus Super Puma-model ooit opnieuw zou worden geïntroduceerd en hebben ook hun zorgen geuit over problemen met de toeleveringsketen die van invloed zijn op de veiligheid van de Sikorsky S-92-helikopter. De industrie moet kennis nemen van wat offshore-werknemers zeggen en met Unite samenwerken om deze veiligheidsproblemen op te lossen.”
De 1.200 respondenten uit de enquête komen uit verschillende functies, waaronder operators, boorpersoneel, onderhoudspersoneel, cateraars en schoonmakers. Werknemers van een aantal grote exploitanten en aannemers namen deel, waaronder Altrad, Aramark, Bilfinger, Odjfell, Petrofac, Repsol, Stork en Wood.
Foto 1: © Bristow Norway - NSIA
Foto 2: © Airbus Helicopters