Bezig met laden...

Logboek

Bell krijgt patenten voor twee belangrijke systemen

Bell krijgt patenten voor twee belangrijke systemen

Bell Helicopter (onderdeel van de Textron groep) heeft de afgelopen maanden van de US Patent Office twee patenten gekregen die een belangrijke invloed zouden kunnen hebben op de toekomstige ontwikkeling van hun helikopters.

Het betreft:

  1. Hoofdrotorbladen met gesplitste tip (ref 10.625.847 B2)
  2. Een anti-torque controle door een cross-flow fan, ingebouwd in de staart van de helikopter, die de functie van de staartrotor vervangt (ref 10.633.086)

Het patent voor de hoofdrotorbladen is toegekend op 21 april 2020 en is in die mate van groot belang voor de helikopterindustrie omdat Bell Helicopters in de beschrijving van de voordelen van de gesplitste tip van de hoofdrotorbladen aangeeft dat de aerodynamische efficiëntie (lift/drag) van het rotorblad met 37% verbeterd wordt. De lift was 13,6% beter en de drag was 17% minder.

Een dergelijke verbetering van de aerodynamische efficiëntie van het rotorblad zou kunnen leiden tot een brandstofbesparing van 15% tot 17%. In de bijgevoegde tekening is een Bell 505 JetRanger X uitgerust met de nieuwe rotorbladen en men zou kunnen concluderen dat Bell deze split-tip rotorbladen gaat testen met de Bell 505 of zelfs reeds getest heeft en klaar is om dit te commercialiseren. Besparingen van 15% tot 17% in het brandstofverbruik zijn significant en kunnen snel een belangrijk competitief voordeel opleveren voor Bell.

Het patent voor de anti-torque controle door een cross-flow fan ter vervanging van de staartrotor is vergelijkbaar met het NOTAR patent van de MDHI en de MD900-serie helikopters. Toch is de techniek vrij verschillend van de NOTAR en dit wordt in de beschrijving van het patent dan ook vrij gedetailleerd aangegeven. Toch gebruiken beiden het Coanda-effect om de anti-torque te leveren en de helikopter bestuurbaar te houden. De centrifugale blazer zorgt voor de anti-torque energie en door verschillende controleerbare openingen wordt deze energie bestuurd om het toestel in koers te houden. Het nieuwe systeem zou ook een betere efficiëntie bezitten in vergelijking met het NOTAR systeem en in vergelijking met de conventionele rotor een ganse rij verbeteringen te beginnen met de veiligheid door het ontbreken van de gevaarlijke en luidruchtige staartrotor.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *