Russian Helicopters wil een grote deal, met een waarde van $3,2 miljard voor het Indisch leger, absoluut winnen.
De aanbesteding behelst de levering van 111 lichte Naval Utility Helicopters (NUH), met twee turbines en een MTOW (maximum take-off weight) van 5 ton, om de verouderde Franse Chetak (Alouette III) te vervangen.
De eerste 16 helikopters moeten snel na het toekennen van het order worden geleverd terwijl de overige 95 helikopters in India moeten worden gebouwd in een joint-venture met een Indisch bedrijf.
De aangeboden marine-toestellen moeten over opplooibare rotorbladen beschikken en een landingsgestel met wielen aangepast om de helikopter in een schip te stockeren.
De concurrentie voor deze aanbesteding komt naast Russian Helicopters van Airbus Helicopters, Sikorsky (Lockheed-Martin) en Bell. Na de fraude story rond een AgustaWestland verkoop in een vorige Indische aanbesteding is twijfelachtig dat het Indische Ministerie van Defensie aan Leonardo zal vragen om deel te nemen.
Russian Helicopters denkt dat ze met haar modellen Ka 226 en Ansat de eisen van het Indische leger kan tegemoet komen en dat ze ook prijstechnisch een prima aanbieding kunnen doen. Maar de Ansat heeft nog geen marine certificatie zodat het aanbod met de Ka-226T zal gebeuren. Mocht het Indische leger opteren voor een zwaardere helikopter met anti-submarine capaciteiten kan Russian Helicopters alsnog de Ka-28 of de Ka-32 aanbieden.
Maar de Ka-226T maakt vooral een goed kans omdat er reeds een Indisch - Russische joint-venture bestaat voor de productie van dit toestel. De bestaande productie zou alleen moeten worden aangepast om ook de marine uitvoering te produceren.
Foto copyrights: onbekend