Bezig met laden...

Logboek

Guimbal spreekt over de toekomst

Guimbal spreekt over de toekomst

Gedurende de voorbije Heli-Expo 2022 heeft Bruno Guimbal tijdens een persconferentie op de stand een update gegeven over zijn helikopterbedrijf. 

Bruno Guimbal heeft in de afgelopen zijn investeerders van het eerste uur grotendeels uitgekocht en is nu samen met zijn familie voor 97% eigenaar van het Franse bedrijf 'Helicoptères Guimbal' dat gevestigd is op de luchthaven van Aix en Provence. 

Sinds de levering van de eerste gecertificeerde Guimbal Cabri G2 in 2008 heeft Guimbal ondertussen reeds 295 tweezits-helikopters van het type uitgeleverd. De kinderziektes uit de eerste helikopters zijn intussen reeds achter de rug.  

De wijzigingen en verbeteringen aan de Cabri G2 zijn de volgende:

  • optionele glass panels
    • Guimbal had reeds een optioneel Aspen Glass Panel met PFD en HSI die tegen een meerprijs van €13.000 kon worden geleverd.
    • er is ook een optioneel Garmin Glass Panel leverbaar gebaseerd op de Garmin G500 TXi welke tegen een meerprijs van €24.000 kan worden ingebouwd.
    • er komt een 'new-generation cockpit' op basis van de Thales FlyX en die reeds werd uitgeleverd aan een Amerikaanse klant - meerprijs: TBD
  • draagmechanisme vooraan
    • is een verwijderbaar venster vooraan de helikopter waarin een draagmechanisme is ingebouwd
    • hieraan kunnen camera's, sensoren of lidarsystemen worden bevestigd
    • het draagmechanisme is getest en gecertificeerd zodat de operator zonder verdere testvluchten zijn systemen op de beugel kan bevestigen
    • meerprijs: €9.400 
  • airconditioning
    • een vrij eenvoudige airco die zowel warmte als koeling kan genereren en waarbij de windschermen met een IR filter zijn uitgerust
    • meerprijs: €20.000  

Gedurende de persbabbel werd Bruno Guimbal ook gevraagd naar zijn toekomstplannen met de ontwikkeling van een vierzitter Guimbal. Eigenaar en helikopterontwikkelaar Bruno Guimbal gaf toe dat dit project nog steeds op de planning staat maar dat de realisatie ervan nog wat tijd zal kosten. Klanten zijn aldus Guimbal vragende partij maar het relatief klein bedrijf wil zijn financiële stabiliteit niet in het gedrang brengen door hals over kop en versneld een 4-zitshelikopter te gaan ontwikkelen. Tussen de lijnen moeten we hier lezen dat we de eerstkomende 5 jaar geen 4-zitter Guimbal zullen zien. 

De Guimbal Cabri G2 is een knap les- en trainingstoestel ontsproten uit het brein van Bruno Guimbal, die helikopters leerde ontwikkelen bij Airbus in Marignane. Toen Airbus geen interesse had in zijn 'kleine' helikopter ging Guimbal zijn eigen weg. Toch bleef Airbus Helicopters interesse behouden in het product van zijn vroegere werknemer want toen Airbus in 2016 een prototype moest bouwen van een onbemande helikopter voor de Franse Marine deed ze beroep op Guimbal om dat te bouwen op basis van de Guimbal Cabri G2. Eind 2018 ging de 'Airbus VSR700' reeds onbemand de lucht in, en deze wordt nu verder ontwikkeld voor verkenningstaken vanop schepen van de Franse Marine.   

Waar bij de lancering van de Guimbal Cabri G2 werd gefluisterd dat dit het einde zou betekenen van de Robinson R22 in de vliegscholen moeten we na 11 jaar vaststellen dat zowel de Robinson R22 als de Cabri G2 nu een vergelijkbaar aantal tweezit-helikopters per jaar in de markt zetten. Vandaag kost een Robinson R22 in standaarduitvoering €300.000 terwijl de Guimbal Cabri standaard €354.000 kost. 

Foto's © Guimbal Helicoptères & Thales

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *