De vorige update was meer dan drie maanden geleden dus waren we zeer geïnteresseerd om de evolutie van het Engelse Hill HX50 te zien. Zoals gebruikelijk trok Jason Hill himself twee uur uit om meer de 2.100 geïnteresseerde kijkers via een interactieve webstream de status van het project HX50-turbinehelikopter toe te lichten.
In de uitnodiging had Hill aangegeven dat hij de data zou bekendmaken van de eerste engine GT50 run, van de eerste vlucht en van de start van de productie van de HX50. Meer was niet nodig om onze aandacht aan te scherpen.
De update startte met een mooie video over het nieuwe P1, het Hill productiecentrum. Ook de volledige ontwikkelingsafdeling is nu in het nieuwe productiecentrum gehuisvest. Blijkbaar heeft de verhuis en de installatie van het nieuwe geïntegreerde productie en ontwikkelingscentrum nogal wat inspanning en aandacht gekost van de Hill organisatie.
Deze verhuis, die origineel na de eerste vlucht van de HX50 gepland was, is blijkbaar de oorzaak dat het projectprogramma vertraging heeft opgelopen. De nieuwe data tonen aan dat het project een nieuwe vertraging van 12 maanden oploopt.
- Eerste GT50 turbine-engine run: 28 juni 2025 (was eind zomer 2024)
- Eerste vlucht HX50 helikoper: 20 december 2025 (was eind 2024)
- Start serieproductie van de HX50: 7 december 2026 (was eind 2025, begin 2026)
- Start serieproductie van de HC50: 7 december 2028.
- De productiecapaciteit wordt bevestigd: in het eerste jaar 450 helikopters, het tweede jaar 675 en het derde jaar 1.000 helikopters.
De verkoop van de Hill helikopters loopt verder zij het iets trager dan de afgelopen maanden. Blijkbaar zijn er meer en meer geïnteresseerden die wachten op de eerste vlucht van het prototype voor ze willen beslissen.
In het totaal zijn nu sinds de aankondiging al 1.322 helikopters verkocht waarvan 949 van het type Hill HX50 (private zelfbouw - niet gecertificeerd) en 376 van het type HC50 (commercieel - gecertificeerd). Deze 1.322 helikopters zullen worden geëxporteerd naar bijna 80 verschillende landen. Als je vandaag een Hill HX50 aankoopt kun je die dus ten vroegste in maart 2029 geleverd krijgen. Dit is een levertijd van 4,5 jaar als de huidige tijdslijn kan worden aangehouden.
Een paar andere interessante info's:
- Jason Hill geeft toe dat de GT50 turbine ook bijdraagt aan de vertraging in het programma.
- Rotorbladen worden ook door Hill Helicopters zelf gemaakt en de eerste testen zijn voorzien in Q1/2025
- Een haak zal beschikbaar zijn met een maximale externe lading van 900 kg
- De ontwikkeling blijft gebaseerd op de CS27 richtlijnen wat een snelle certificatie voor de Permit to Fly moet mogelijk maken
- Het ASMS (Aircraft Safety Management System) is een nieuw ontwikkeld systeem die alle veiligheidsaspecten van het toestel zal recorden en worden gebruik om o.a. de gebruiker te helpen om veilig te vliegen.
- Hill zorgt ook voor een zeer competitieve prijs voor de verzekering; een full omnium zou voor een 500u-piloot op +/- £5.000 komen.
- Simulatie op Microsoft FlightSim zou mogelijk worden in Q1/2025
- Hill heeft momenteel een orderboek ter waarde van £650 miljoen.
Tot zover de laatste Hill HX50-update. De aangekondigde vertraging was voor ons helemaal geen verrassing vooral omdat reeds eerder duidelijk was dat de ontwikkeling van de turbinemotor vertraging opliep. Ook in de nieuwe tijdslijn heeft Hill naar eigen zeggen weinig reserve ingebouwd.
Zoals eerder gezegd blijven we dit project met veel interesse maar kritisch volgen, want het zelfvertrouwen en de overtuigingskracht samen met de parate kennis van oprichter en eigenaar Jason Hill zouden je soms doen denken dat de Hill Helicopter HX50 al vliegt.
Foto's & video © Hill Helicopters
Onderstaande video: volledige replay van de Hill Update van 16 oktober 2024