Bezig met laden...

Logboek

Safran test hybride aandrijfsysteem; is dit de toekomst?

Safran test hybride aandrijfsysteem; is dit de toekomst?

Zowat iedereen in de luchtvaart, die zichzelf respecteert, is op een of andere manier betrokken bij de ontwikkeling van VTOL (vertical take off and landing) of eVTOL (electrical take off and landing) toestellen. Stadstaxi's via de lucht worden bedacht en getest maar er blijft een groot vraagteken rond de uithouding van deze toestellen. Puur elektrisch aangedreven toestellen geven het meestal na zowat 20 tot 30 minuten op...en dat is een domper op de snelle integratie in het stads- en luchtverkeer.

Een van de grootste en meest bekende motorenbouwer in de helikopterwereld, het 80-jarige Safran Helicopter Engines (ex-TurboMeca), ziet een opportuniteit om zijn kennis en jarenlange ervaring te gebruiken om in de wereld van de aandrijving van VTOL's een belangrijke positie in te nemen.

Safran liet ons op 19 juli weten dat de eerste grondtesten van een hybride elektrisch aandrijvingssysteem met succes waren verlopen. De testen hebben plaatsgevonden in de Safran Helicopter Engines test unit nabij Pau-Pyrenees Airport, in Frankrijk.

Het hybride elektrisch aandrijvingssysteem voor VTOL van Safran is gebouwd rond een turbo-generator (= een gas turbine die een elektrische generator aandrijft) die een reeks batterijen oplaad. Dit systeem levert de energie aan de elektrische motoren die de propellers van de VTOL aandrijven. Het vermogen is verdeeld via een vermogensmanagement systeem en de motoren worden gecontroleerd door een intelligente sturing.

De verschillende modus operandi van het systeem werden getest. Zo werden de motoren alleen door de batterijen aangedreven, alleen door de turbo-generator of door een combinatie van de batterijen en de turbo-generator. Het systeem genereerde 100 kW vermogen.

Het nieuwe systeem is het resultaat van een hechte samenwerking tussen Safran Helicopter Engines, Safran Electrical & Power, Safran Power Units, en Safran Tech, het Research & Technology center van Safran Group.

In de eerste plaats was deze test een antwoord op de aangekondigde samenwerking met Bell in het project ‘mobility on demand'. Safran ziet deze test als een bewijs van de hybride technologie voor VTOL's van morgen. Safran is ervan overtuigd dat dit systeem de VTOL's een groter vluchtbereik zal geven dan de huidige oplossingen. 

Safran's hybride elektrisch aandrijvingssysteem zou tegen 2025 op de markt komen.

Foto & Video copyrights: Safran Helicopter Engines

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *