Robinson Helicopter Company (RHC), een wereldleider op het gebied van civiele helikopters, heeft Ascent AeroSystems, ontwikkelaar en bouwer van UAS, onbemande drones, overgenomen. De onderneming wordt een volledige dochteronderneming van de Robinson.
Ascent AeroSystems, bekend om zijn efficiënte en compacte coaxiale helikopterdrones die zijn ontworpen voor industriële, openbare veiligheids- en defensietoepassingen, brengt een schat aan technologische synergiën met zich mee die aansluiten bij de strategische visie van Robinson voor groei en uitbreiding naar nieuwe markten. Door gebruik te maken van de expertise en middelen van beide bedrijven, versterkt Robinson zijn leiderschap in de toekomst van verticale vluchtsystemen en nutsmissies.
Door de overname kan Ascent nu groeien en opschalen door zijn UAV's te bouwen in de kosteneffectieve, verticaal geïntegreerde productiefaciliteit van Robinson in Torrance, Californië. De expertise van Ascent AeroSystems op het gebied van autonome elektrische vluchttechnologie en modulaire ontwerpfilosofie zal het aanbod van Robinson verbeteren.
"Deze strategische overname is in lijn met onze visie om ons aanbod te verbreden en te voldoen aan de toenemende wereldwijde vraag naar verbeterde missiecapaciteiten op het gebied van wetshandhaving, openbare veiligheid, brandbestrijding, nutsvoorzieningen en defensie", aldus David Smith, president en CEO van Robinson Helicopter Company.
"De geavanceerde technologieën en veelzijdige ontwerpen van Ascent vormen een aanvulling op ons vermogen om de meest vooraanstaande keuze te zijn op het gebied van wereldwijde helikopters." De unieke cilindrische, coaxiale casco's van Ascent AeroSystems onderscheiden zich van concurrenten in elke gewichtsklasse en bieden ongeëvenaarde vliegprestaties, laadvermogen en betrouwbaarheid in vergelijking met conventionele multirotor configuraties.
Het vlaggenschip Spirit (zie foto's), dat is opgenomen op de Blue UAS Cleared List van de Defense Innovation Unit (DIU), is een compact, modulair, robuust platform voor alle weersomstandigheden dat is ontworpen om betrouwbaar te werken in de meest uitdagende omgevingen, waaronder harde wind, zware regenval, ijzel, sneeuw en opwaaiend zand. De grotere NX30 biedt meer dan twee keer zoveel laadvermogen in een heavy lift-variant, of kan worden geconfigureerd met extra batterijen voor vluchten van meer dan een uur.
Peter Fuchs, CEO van Ascent AeroSystems zei: "Drones zullen uiteindelijk een typecertificaat nodig hebben, een productiecertificaat voor de fabriek, een exploitatiecertificaat voor het netwerk en een onderhoudscertificaat voor het reparatiestation. Dat is de standaard die de afgelopen acht decennia de basis heeft gelegd voor de veilige burgerluchtvaart. Het is een rigoureus proces en er zijn geen short-cuts. De wetten van de fysica en aerodynamica zijn in het voordeel van coaxiale drones, en met Robinson's vijftig jaar ervaring is er nu geen betere binnenlandse bron voor betrouwbare, bedrijfskritische UAV-platforms."
UAS worden steeds meer geïntegreerd in traditionele helikopteroperaties in sectoren als defensie, openbare veiligheid, landbouw, energie, nutsbedrijven, bouw, logistiek, scheepvaart en landmeetkunde.
Onze conclusie
De nieuwe baas van Robinson, David Smith, laat er duidelijk geen gras over groeien. Voor zover we ons kunnen herinneren is dit de eerste bedrijfsovername van Robinson Helicopters ooit. Met deze acquisitie zet Robinson zijn eerste stap in de 'nieuwe' luchtvaart. Dit is een voorbeeld van de innovatie waarop David Smith doelde bij zijn aantreden als CEO en dit zijn de groeimogelijkheden van Robinson naast de traditionele helikopters. We blijven dit volgen!