Bezig met laden...

Logboek

Onthulling van de Nexus 2024

Onthulling van de Nexus 2024

Bijna drie jaar geleden besliste de Textron groep om de Nexus 4EX en de Nexus 6HX, de Bell ontwikkelingen op gebied van de eVTOL, alsmede het ganse Bell-Nexus team te transfereren naar een ander Textron bedrijf: eAviation.

Textron eAviation heeft ook het bedrijf Sloveense Pipestrel, dat elektrische vliegtuigen bouwt, onder zijn vleugels. Dit bedrijf is de eerste ter wereld die een elektrisch vliegtuig heeft ontwikkeld en gecertificeerd. Deze transfer paste in de strategie van Textron om de kennis en ervaring van eVTOL's en elektrische vliegtuigen samen te brengen om sneller tot resultaten te komen.

Of dit gelukt is laten we in het midden maar het is wel duidelijk dat de nieuwe Nexus die eAviation voorstelt geen blauwdruk is van de eVTOL die Bell aan het ontwikkelen was in 2021. Of beter gezegd de Bell Nexus is in het Smithsonian museum begraven

Met de nieuwe Nexus 2024 wil eAviation ten laatste in 2030 met een gecertificeerd en hypermoderne eVTOL de markt veroveren. Het wil niet de eerste zijn op de markt maar wel de beste en de meest succesvolle voor zijn klanten operatoren.

In de praktijk werkt eAviation aan prototype 1 van de Nexus 2024. Op 30 mei 2024 werd de romp van de Nexus 2024, de technologie-demonstrator samengebouwd en men plant de maidenvlucht van de 'Nexus 2024' voor volgend jaar 2025.

De emissievrije eVTOL is ontworpen voor één piloot en vier passagiers en wordt aangedreven door een gedistribueerd elektrisch voortstuwingssysteem. De vier kantelbare propellers van de Nexus en de twee achterste stationaire verticale rotors zijn ontworpen om meerdere toepassingen mogelijk te maken, waaronder passagiersvervoer, openbare vliegtuigoperaties en vracht.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *