Onze interesse in de nieuwe Hill Helicopter HX50, is in de afgelopen drie maanden meer en meer gegroeid. Het knappe concept met mooie design en luxueuze uitrusting laat een frisse wind waaien in de private helikoptermarket die grotendeels beheerst wordt door de robuuste, maar stilaan ouder wordende Robinson helikopters. Hill Helicopters kon onze aandacht week na week vasthouden door specifieke aankondigingen.
Na enige tijd op onze honger te hebben gezeten heeft Dr. Hill, stichter-eigenaar van Hill Helicopters, uiteindelijk bekendgemaakt wat de verkoopprijs zal worden voor de nieuwe HX50 mono-turbine helikopter. Het was niet alleen de verkoopprijs die ons verraste maar ook de strategie.
De gloednieuwe Hill Helicopter HX50 zal in het begin van 2023 beschikbaar komen als een amateur-bouwpakket tegen de zeer schappelijke prijs van £495.000 (ofte €540.000 op vandaag). De strategie van het bouwpakket is ietwat speciaal omdat de toekomstige eigenaar 2 weken naar de fabriek gaat om onder leiding van de specialisten van Hill Helicopters het toestel voor 51% te gaan assembleren.
De reden voor deze strategie is het feit dat Dr. Hill het toestel snel op de markt wil hebben en voor de private toestellen kan dit via het 'experimental' amateur model (via een initial type approval) vrij snel. Hij is hiervoor sinds geruime tijd in nauw contact met de Engelse CAA die positief staat tegenover het project.
En na de lancering en de fabricatie van de eerste HX50 helikopters zal Hill verder werken aan de dure en langdurige volledige certificatie via de EASA en de FAA. Het gecertificeerd toestel gaat de benaming HC50 krijgen en zal ook behoorlijk duurder zijn dan de 'experimental' amateur HX50. Hill Helicopters verwacht dat het type certificaat voor de HC50 extra 3 jaar zal duren.
Dit verhaal was helemaal nieuw en niemand was daarop voorbereid. En dergelijke 'route to market' is nog niet getoond voor een vijfzits-turbinehelikopter voorzien van een 2-assige autopilot. Ook de prijs is erg competitief, en nauwelijks hoger dan een 4-zits piston Robinson R44 Raven II met uitgebreide avionics maar zonder autopilot.
Als je dan gaat vergelijken met de 5-zits turbinehelikopter gecertificeerde Robinson R66 die met wat uitrusting minstens $950.000 (ofte €780.000 vandaag) kost is het voordeel voor de HX50 vrij groot. En op basis van de concepttekeningen en bekende specificatie's lijkt de HX50 nog een reeks andere voordelen te hebben (althans op papier).
Het voordeel van deze 'private' helikopter in deze is ook het feit dat de eigenaar / piloot een reeks standaard onderhoudswerkzaamheden zelf mag uitvoeren, wat natuurlijk ook voordeliger uitvalt.
Besluiten dat de Hill HX50 de Robinson helikopters naar de schroothoop zal verwijzen is minstens voorbarig maar als alles zich realiseert wat we tot op heden weten over de HX50 zal deze een stevige concurrent worden van Robinson en andere helikopters in dit segment.
Zoals we reeds eerder schreven geven we Dr Hill en zijn team het voordeel van onze twijfel. We zullen dit project blijven opvolgen en zijn zeer erg geïnteresseerd om dit te zien slagen. Wie weet vliegen we in 2023 in de Benelux reeds met de Hill HX50...
Onderstaande video laat Dr. Hill zelf aan het woord, een 'must see & hear' video, om zijn visie op GA 2.0 te begrijpen!