Bezig met laden...

Logboek

Braziliaanse Helisul wordt lanceringsklant met 10 Leonardo AW09's

Braziliaanse Helisul wordt lanceringsklant met 10 Leonardo AW09's

Na recente besprekingen met Leonardo, bevestigde Cmte Eloy Biesuz, oprichter van het bekende Braziliaanse Helisul Aviação, de grootste Latijns-Amerikaanse operator met mono-turbine helikopters, zijn beslissing om een referentie-operator van de AW09-helikopter te worden.

Helisul Aviação had reeds op de Heli-Expo 2016 zijn grote interesse in de Leonardo AW09 helikopter getoond met de boeking van 10 helikopters. In de afgelopen hebben Cmte Biesuz en zijn team de voortgang van het programma blijven volgen, waarbij ze de constante verbeteringen erkenden die tijdens de evolutie van de prototypes werden toegepast. Helisul Aviação blijft erop gebrand om de AW09 aan hun grote vloot toe te voegen om de veelzijdige capaciteit van hun operaties verder te ontwikkelen.

De samenwerking van beide partijen werd versterkt na de recente bezoeken van Helisul Aviação aan de Kopter-Leonardo faciliteit in Zwitserland en de productie- en servicecentra van Leonardo in Italië. 

Helisul Aviação wil gebruik maken van de Leonardo AW09 en zijn flexibel ontwerp van het cabine, voor het uitvoeren van missies in veeleisende omstandigheden, sightseeing, stedelijke mobiliteit en zakelijke reisbehoeften.

Met de toevoeging van de AW09 aan de vloot zal Helisul Aviação ook de openbare helikopterdiensten versterken die het levert aan de staat en de federale Braziliaanse regeringen.

 

Over de Leonardo AW09

In januari 2007 startte Martin Stucki de firma Marenco Swisshelicopter AG en begon met de ontwikkeling van de innoverende mono-turbinehelikopter de SKYe09.

In september 2013 kreeg het eerste prototype van de Zwitserse luchtvaartautoriteiten call sign HB-ZXA toegewezen. De nieuwe helikopter werd op 28 november 2013 aan de pers voorgesteld en werd aan het grote publiek getoond op de Heli-Expo 2014. Marenco kwam terug naar Zwitserland met 59 orders.

Intussen kwam een Russische investeerder, miljardair Alexander Manut, de fondsen voor de ontwikkeling van de nieuwe helikopter versterken. Op 6 oktober 2014 maakt de SKYe SH09 zijn allereerste vlucht. Toen werd verteld dat de helikopter in 12 tot 16 maanden (eind 2015 - begin 2016) in productie zou gaan om de eerste 50 toestellen te kunnen uitleveren.

Maar de planning werd een nachtmerrie en de ontwikkelingskosten liepen alsmaar hoger op tot de Russische investeerder, miljonair en hoofdaandeelhouder Alexander Mamut, op 12 december 2016 zijn CEO Martin Stucki ontslaat.

Onder de nieuwe CEO, Andreas Löwenstein, gaat de naam Marenco in februari 2018 op de schop en wordt vervangen door Kopter. En ondanks en tweede en derde prototype en veel toezeggingen, is de certificering en de productie verder weg dan ooit. De Russische eigenaar Mamut is de jarenlange vertraging beu en verkoopt op 28 januari 2020 het bedrijf Kopter aan helikopterbouwer Leonardo. 

Ondanks verwoede pogingen en volle ondersteuning van Leonardo is anno 2022, de AW09 nog steeds in ontwikkeling en wil Leonardo CEO, Gian Pierro Cutillo, niet bevestigen wanneer het toestel zijn certificatie zal bekomen en op de markt komt.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *