Bezig met laden...

Logboek

Bell laat op de CES 2020 de nieuwste versie zien van de Bell Nexus

Bell laat op de CES 2020 de nieuwste versie zien van de Bell Nexus

Het is Bell menens met zijn Nexus luchttaxi. 

Nadat het vorig jaar zijn eerste versie van de Bell Nexus op de CES 2019 in Las Vegas voorstelde werd het duidelijk dat Bell een toekomst zag voor dit soort eVTOL's. Ook wilde Bell met een aankondiging op de CES, de Consumer Technology Show, duidelijk maken dat de doelgroep van de Nexus breder was dan de pure luchtvaart.

Nu, een jaar later op de CES 2020, heeft Bell reeds een upgrade voorgesteld, de Nexus 4EX, die nieuwste versie van de luchttaxi.

De grote verschillen met de originele 2019 versie van de Nexus zijn de volgende:

  • de nieuwe Nexus 4EX heeft slechts 4 grote ingebouwde rotoren (luchtschoepen) en geen 6 zoals de originele Nexus
  • de aandrijving is efficiënter dan de originele Nexus en kan volgens Bell nog efficiënter worden gebouwd 
  • de nieuwe Nexus 4EX is volledig elektrisch aangedreven en niet hybride zoals zijn voorganger
  • er komt een andere partner voor de aandrijving; Safran, die de hybride techniek leverde, wordt gedumpt

Voor het overige is de Nexus 4EX vrij gelijkend met het originele model:

  • gebouwd om totaal autonoom te vliegen maar zal in het begin vliegen met een piloot of 'vluchtmanager'
  • 4 of 5 passagiers
  • gewicht: 3.175 kg
  • bereik: maximum 95 km ver
  • kruissnelheid: 130 kts
  • catastrofale incident categorie: één op een miljard, het niveau welke EASA voorzien heeft voor de certificatie van kleine VTOL's   

Gevraagd naar de tijdslijn is Bell niet erg precies. Eerst komen er een paar demonstratie Nexus eVTOL's waarna Bell binnen een drietal jaar denkt aan een certificatietoestel. Een certificatie is niet te verwachten voor 2025 waarna de eerste toestellen in de tweede helft van dit decennium zullen worden uitgeleverd. 

Bell ziet dit project als een volwaardig gecertificeerd luchtvaarttuig en trekt daarvoor de nodige middelen en tijd uit. Hoe dit moet matchen met de eisen van Uber is nog de vraag. Bell is een van de intussen zeven partners van Uber en Uber wil reeds in 2023 met een gecertificeerde stadtaxi rondvliegen...

Wordt ongetwijfeld vervolgd.    

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *