Als je de luchtvaartkaart van België bekijkt kom je snel tot de conclusie: het Belgische luchtruim is een complex gegeven en navigatiefouten kunnen aanleiding geven tot schendingen van het luchtruim en tot botsingen in volle vlucht.
Het is dan ook nodig uw vlucht grondig voor te bereiden, gebruik moderne navigatietechnologieën op een veilige manier, behoud een goed situationeel bewustzijn, wees altijd zichtbaar en aarzel nooit om contact op te nemen met de ATC (luchtverkeersleiding).
Toch zijn er jaarlijks een stijgend aantal schendingen van gecontroleerde zones. In 2021 waren er maar liefst 178 dergelijke schendingen, die allemaal een zeker veiligheidsrisico met zich meebrengen.
Het DGLV (Directoraat Generaal Luchtvaart), luchtverkeersleider skeyes en de Belgische Luchtmacht werken nu samen om dit probleem aan te pakken.
Ze hebben gekozen voor een systematische aanpak van het probleem: de voorvallen documenteren, conclusies trekken, verbeteringen doorvoeren en stimuleren, bewustmaking en training over de kwestie in plaats van de schuld te geven en te straffen.
Om meer details te krijgen over de inbreuken die plaatsvinden in de Belgische FIR, stuurt het DGLV een vragenlijst aan elke piloot van een luchtvaartuig die bij een inbreuk betrokken is. De antwoorden worden gegroepeerd en geanalyseerd om een beter begrip krijgen van de oorzaken en bijdragende factoren van luchtruiminbreuken in België. Om het bewustzijn te vergroten en het nut van goede verslaglegging aan te tonen, is deze samenvatting van de resultaten anoniem openbaar gemaakt en gedeeld met alle belanghebbenden.
In dit rapport worden de resultaten van deze studie, over de periode januari 2020 tot en met december 2021 geanalyseerd en besproken aan de hand van de informatie die de betrokken piloot heeft gegeven.
Zeker interessant om het rapport na te lezen en te zien welke plaatsen voor ons zelf risicovol zijn. Ook deze link heeft goede informatie om luchtruiminbreuken te voorkomen, goed, voor ons piloten, om dit (nog) eens aandachtig na te lezen.
Deze studie moet ook een wake-up call zijn voor de civiele en militaire luchtvaartautoriteiten om minstens een poging te ondernemen om bepaalde delen van het luchtruim simpeler te maken.