De Noorse Accident Investigation Board (AIBN) heeft op 1 Februari 2017 een update gegeven over de vooruitgang in het onderzoek naar de oorzaak van de dodelijke crash met de Airbus Helicopters H225 voor de kust van het Noorse Bergen. De integrale tekst kunt U hier lezen.
In haar update schrijft de AIBN dat ze verder werkt aan een metaal analyse om de oorzaak van de metaalmoeheid te achterhalen. Terzelfder tijd kijkt de onderzoekscel ook naar de originele certificatie van de AS332 - SuperPuma reeks en de follow up van de crash met de AS332 met call-sign G-REDL.
De Noorse onderzoekscel geeft toe dat het onderzoek zeer complex is en veel langer duurt dan ze hoopten. De directe oorzaak is een breuk door metaalmoeheid maar de onderzoekers pogen te achterhalen hoe dit is kunnen ontstaan en waarom de systemen aan boord dit helemaal niet hebben opgepikt.
Zolang de oorzaak van deze metaalmoeheid niet achterhaald is willen de Noren blijkbaar geen enkele H225 meer laten vliegen. De Britse onderzoekscel sluit zich hierbij aan. In andere landen worden - ondanks het OK van de EASA - de H225 maat weinig gebruikt voor het ogenblik. Iedereen wil blijkbaar weinig of geen risico lopen gedurende het Noorse onderzoek.
De Noren werken ook samen met de EASA om te zien hoe een vorige aanbeveling van de Britten: "....inspectie intervals te plannen zodat deze problemen worden ontdekt voor er effectieve breuken ontstaan." in praktijk is omgezet of in praktijk moet worden omgezet.
De Noren willen geen voorspelling doen wanneer ze een doorbraak in het onderzoek verwachten.