Bezig met laden...

Logboek

GAMA publiceert Q1/2021 helikopter rapport

GAMA publiceert Q1/2021 helikopter rapport

De GAMA, de beroepsvereniging van de General Aviation Manufacturers, heeft de helikopters verkoopcijfers gepubliceerd voor het eerste kwartaal 2021.

Het was een geen goed kwartaal maar vergeleken met het zwakke eerste kwartaal van 2020 was 2021 iets beter. Wij hebben de verkoop van civiele helikopters vergeleken met vorig jaar en hieronder in een tabel verwerkt.

Vergelijking Q1 2021 vs. 2020
Fabrikant 2021 # 2021 $ 2020 # 2020 $
Airbus 36 $228,3m 46 $238m
Bell 20 $125,6m 15 $61.7m
Enstrom 0 $0m 0 $0m
Guimbal 2 $0,8m 2 $0.8m
Leonardo 12 $119,4m 10 $101.6m
Sikorsky - civiel 1 $27m 0 $0m
Sikorsky - militair (2) 16 - 15 -
Boeing - militair (1) (2) 12 - 11 -
Kaman 1 $8m 0 $0m
NH Industries (2) 3 - 1 -
Robinson 56 $34,6m 50 $28.5m

(1) Boeing rapporteert ook haar 'remanufactured' helikopters maar in bovenstaande tabel worden alleen de nieuwe helikopters opgenomen. (2) Er worden geen bedragen bekendgemaakt voor de militaire uitleveringen.

 

Detail Robinson types
Type Q1 - 2021 Q1 - 2020
R22 8 5
R44 26 30
R66 22 15

 

Een paar vaststellingen bij de cijfers:

  • Zowat iedereen heeft iets meer toestellen uitgeleverd dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar toen we de eerste invloed zagen van de corona pandemie op de cijfers. 
  • Opmerkelijk is wel dat Airbus Helicopters in het eerste kwartaal 2021 niet minder dan 22% minder helikopters heeft uitgeleverd dan vorig jaar maar er qua omzet slechts 4% op achteruitgaat. 
  • Het succesmodel was de H125 met 16 uitleveringen en er werden ook 5 stuks H225/H225M (Super Puma) uitgeleverd.
  • Uit de informatie die we konden putten uit de kwartaalresultaten van Airbus daalde ook het aantal nieuwe orders met 26% in het eerste kwartaal maar heeft Airbus Helicopters nog steeds 664 helikopters in haar orderboek.
  • Leonardo rapporteerde op zijn beurt over het eerste kwartaal een daling van nieuwe orders met 42,5% in €mio. Maar het kon wel 16% meer omzet maken in dit kwartaal en 2 helikopters meer uitleveren dan vorig jaar.
  • Bell leverde in het eerste kwartaal van 2021 slechts 4 stuks JetRanger 505 X uit, in 2020 was dit 7 stuks. Het hoogtepunt van de JetRanger 505 X lijkt snel voorbij en het origineel plan om 150 JetRangers 505 per jaar te bouwen lijkt verder weg dan ooit. 
  • Opmerkelijk is dat Robinson in dit kwartaal 22 stuks van zijn turbinehelikopters R66 verkoopt en hiermede de Bell 505 ver achter zich laat.
  • Net als vorig jaar levert Enstrom niets uit dit kwartaal; overleven op de verkoop van wisselstukken alleen zal een moeilijke opdracht worden. 
  • Sikorsky levert in dit kwartaal een enkele burgerlijke helikopter uit. Ze verkoopt ook 16 Black Hawk helikopters. Het was al vier kwartalen geleden dat Sikorsky een burgerhelikopter had uitgeleverd.
  • Guimbal blijft ter plaatse trappelen, 2 helikopters verkopen in het eerste kwartaal 2021 is een ronduit slecht resultaat. Ook vorig jaar leverden ze slechts 2 toestellen uit. Gelukkig werden ze in het Franse covid-relanceprogramma samen met Airbus bedacht met 2 bestellingen van de militaire versie, de VSR700. 
  • Robinson ziet zijn aantallen in het eerste kwartaal 2021 met 10% stijgen na een slecht jaar 2020. Een lichtpunt is wel de stijging van de R66 verkoop in het eerste kwartaal van 15 stuks naar 22 stuks R66 en het feit dat de Bell JetRanger 505 X in het eerste kwartaal heel wat minder verkoopt dan de R66 turbinehelikopter. De R22 is verre van dood, 8 stuks in het eerste kwartaal is een puik resultaat en is een groot verschil met de 2 stuks van concurrent Guimbal.
  • De Robinson R44 familie blijft met 26 stuks de meest uitgeleverde helikopter ter wereld dit kwartaal. En wat het totaal aantal verkochte helikopters betreft blijft Robinson onbetwist marktleider in het eerste kwartaal 2021.

Het eerste kwartaal 2021 was voor de helikopterindustrie vrij zwak maar toch iets beter dan 2020 op vlak van de uitleveringen en de facturatie. Problematisch is de daling van het orderboek bij Airbus Helicopters, Leonardo en Bell. We betwijfelen of er beterschap zal zijn in het komende kwartaal. 

De grote helikopterfabrikanten, Airbus, Bell, Leonardo en Sikorsky kunnen hun resultaten wel opkrikken door de militaire bestellingen en de daaraan verbonden stabiele marges.

Toch blijven we van mening dat de helikopterindustrie zich deels zal moeten heruitvinden en daarbij zal moeten rekening houden met de opkomende invloed van de nieuwe eVTOL spelers in de markt. 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *